Er is een bekend gezegde: Degene die de geschiedenis niet kent is gedoemd deze te herhalen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je historisch leert denken, kun je geschiedenis gaan studeren en vervolgens, als je genoeg geleerde woorden en gefaalde geschiedenis geleerd hebt, politicus worden. Of je kunt onderwijskundig adviseur worden.

Je kunt dan het hele land beïnvloeden zodat iedereen denkt dat het belangrijk is om historisch te leren denken, belangrijker bijvoorbeeld dan iets snappen van wiskunde of fysische geografie.

Toegevoegd na 1 minuut:
Met 'leren onderzoeken' kun je dit soort cirkeltjes leren herkennen en onderkennen dat het bestuderen van de geschiedenis ons wellicht een hoop zelfinzicht geeft, maar er niet toe leidt dat we echt iets LEREN van de geschiedenis. Elke generatie moet zijn eigen fouten maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet iedereen hoeft alleen geschiedenis te gaan bestuderen. Maar dat een paar het doen, is toch wel nuttig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@sherpa: ik ben een tikje gefrustreerd door al die historici die beleidsmaker worden in Nederland, maar dat had je zeker al door.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
jaaaaa beleidsmaker...of analist.
engelse versie van gezegde:

You gotta know the past, to understand the future.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Historische ervaringsfeiten zijn bij voorbeeld: "De geschiedenis herhaalt zich" en "In het heden ligt het verleden, in het nu wat worden zal". (Willem Bilderdijk, 1756-1831).

Onder meer daaruit blijkt dat het verleden er niet voor niets is geweest.

Als we het verleden onderzoeken en beter leren kennen, dan kunnen we daaruit leren. Die kennis is mede een goede basis voor ons menselijk handelen nu en in de toekomst.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zei die alleen naar het verleden kijken zijn aan 1 oog blind
zei die niet kijken naar het verleden zijn aan beide ogen blind