Waarom is Checkpoint Charlie zoveel bekender dan Checkpoint Alpha en Checkpoint Bravo?

Wij gaan volgende week op onze buitenlandexcursie en ik ga naar Berlijn. Nu zijn er verschillende onderwerpen waar wij ons in moeten verdiepen, waaronder Checkpoint Charlie (we moeten in groepje van drie filmpje over maken) en nu vroeg ik me af waarom Checkpoint Charlie zoveel bekender is/belangrijker in de geschiedenis.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (1)

Waarschijnlijk omdat bij dit checkpoint ook "buitenlanders" de grens over konden.
De andere overgangen waren alleen bedoelt voor de "locals", voor zover die al toestemming hadden om de grens over te steken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
tinus1969
10 jaar geleden
Dit antwoord klopt helaas niet; checkpoint alfa en bravo waren namelijk geen overgangen tussen West en Oost-Berlijn. Die waren aan de (snel)weg van Hannover naar Berlijn, voor transitverkeer.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Grensovergang_Helmstedt-Marienborn#Checkpoints_Alpha.2C_Bravo_en_Charlie Checkpoint Charlie was natuurlijk de belangrijkste overgang van West en Oost-Berlijn, maar ook beroemd omdat daar diverse dramatische gebeurtenissen zijn geweest.
http://en.wikipedia.org/wiki/Checkpoint_Charlie#Stand-off_between_Soviet_and_U.S._tanks_in_October_1961
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Alpha en Bravo zijn inderdaad geen overgangen tussen oost/west Berlijn. Maar er waren wel meer overgangen in Berlijn zelf dan alleen Charlie. b.v Sonnenallee, Oberbaumbrücke, Heinrich Heine Strasze, Bornholmer Strasze.