Waarom was Duitsland een vreemd land vergeleken met de rest van Europa (rondom de WO2)?

Duitsland was een vreemd land vergeleken met de rest van Europa rondom de tweede wereldoorlog. Duitsland werd bijvoorbeeld als de 'schuld' van de eerste wereldoorlog gezien en werd daardoor zo kwaad dat ze sterk nationalistisch waren.

Maar zijn er nog andere redenen waarom Duitsland een vreemd land was vergeleken met de rest van Europa? Vreemd kun je met een korreltje zout nemen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (3)

Als je de geschiedenis van de eerste Wereldoorlog leest, zie je nergens dat de Duitsers verloren hebben door een veldslag. Dat heeft de zogenaamde dolkstootlegende gevoed die de Joden de schuld gaf. Dat was een extra stimulans voor het antisemitisme dat in andere landen ook wel bestond maar die extra voedingsbodem niet had. Verder moesten t.g.v. van de Vrede van Versailles de Duitsers zeer grote herstelbetalingen doen, waardoor de economische crisis van 1929 en verder bij de Duitsers nog extra hard aankwam. Het eerst en het ergst werden die sectoren geraakt waarin geen of weinig Joden werkzaam waren hetgeen ook weer de complotdenkers voedde die meenden dat de Joden achter die crisis zaten. Verder werden de Joden niet door de communisten gediscrimineerd waardoor zij ook in de partijtoppen konden komen hetgeen als bewijs werd gezien dat de Joden ook via het communisme de boel wilden omgooien. Daarom was Duitsland zeer vreemd als het om Joden ging.
Verder was er in Duitsland een sterke militaire traditie en verheerlijking wat je in andere landen niet had.
Etc. Etc.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Duitsland en Japan waren "vreemd" omdat ze in verhouding
tot andere landen weinig grondstoffen bezaten (no-haves).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Duitsland had in tegenstelling tot andere landen geen kolonies, dat maakte Duitsland 'vreemd'