wat waren de rollen van de communisten en de kapitalisten in de tijd van de berlijnse muur? (13 augustus 1961 tot 9 november 1989)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (3)

De communisten waren de baas in het Oosten en de kapitalisten in het Westen en ze scholden elkaar helemaal verrot, dat was de Koude Oorlog
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De berlijnse muur kan je zien als een symbool voor de scheidslijn tussen 'oost' en 'west' waarbij in het oosten de communisten zaten en in het westen de kapitalisten. De stad werd in tweeën gesplitst omdat geen van beide actoren wilde toegeven aan de ander. De kapitalisten waren bang voor het oprukken van het communisme en de communisten waren bang voor het kapitalisme.

Beide partijen probeerden zo veel mogelijk macht te krijgen op de wereld. Er werd in de koude oorlog weliswaar niet geschoten maar de dreiging met atoomwapens was wel reëel.

De spanning tussen het communisme en het kapitalisme begon trouwens al eerder dan dat. Laten we even de USSR en Amerika als voorbeeld nemen. Die partijen hadden beide een grote rol in het verslaan van de nazi's gedurende de Tweede Wereldoorlog. Toen ze merkten dat het Derde Rijk niet lang meer stand zou houden begonnen ze al met spierballenvertoon. Beide partijen wilden z.s.m. bij Berlijn komen. Ook de atoombommen op Japan waren meer een waarschuwing aan de kant van de Russen dan een daadwerkelijk noodzakelijke zet om de Japanners te verslaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is simpel, de communisten bezaten oost duitsland en de capitalisten bezaten west duitsland