Voor de meeste mensen, staat Hitler bovenaan het lijstje van dictators die de meeste slachtoffers heeft gemaakt, maar je mag je afvragen, of dat daadwerkelijk ook zo is.

Verantwoordelijk voor de meeste slachtoffers waren.

1. Mao Zedong staatshoofd in China. 40 miljoen, waarvan 30 miljoen zijn verhongerd door

mislukte landbouwhervormingen, 10 miljoen zijn bewust vermoord.

2 Adolf Hitler staatshoofd in Duitsland. 34 miljoen, waarvan ca. 6 miljoen joden,

zigeuners, homoseksuelen en geestelijk gehandicapten.

3 Josef Dzhugashvili, Stalin, staatshoofd in USSR. 20 miljoen gewoon volkerenmoord.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1... Niets meer aan toe te voegen...
Waarschijnlijk Mao Zedong:

In Azië stierven tussen de 61 miljoen en 65 miljoen mensen door dit politiek geweld en politieke keuzes. Mao Zedong is verantwoordelijk voor 75% van de slachtoffers.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Stalin wordt verweten de meeste moorden van alle tijden (30 miljoen) op zijn geweten te hebben. Hij dode zelfs zijn eigen burgers.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+je
In principe heeft een Dictator geen moorden op zijn rekening, maar een systeem/regime.
Hiervoor komen 3 'systemen' in aanmerking:
-Het nazisme in de jaren 30/40 van de vorige eeuw. Onder leiding van Adolf Hitler
-Het 'socialisme' in China, eind vorige eeuw. Onder leiding van Mao Zedong
-Het lenninisme en later 'socialisme in de Sovjet-Unie van de vorige eeuw. Begonnen met Lenin en voort gezet door Stalin e.a.

Slachtoffers heb ik er bewust niet bijgezet, omdat die onduidelijk zijn. Bijvoorbeeld omdat er veel mensen dood zijn door hongersnoden of epidimieeën en omdat er veel mensen vermist zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zijn we pol poth niet vergeten?...die kon er ook wat van hoor!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In de Wikipedia encyclopedie staat een overzicht, zie onder.
De Engelstalige wikipedia geeft ook een overzicht van volkerenmoord in het verleden.

(td)