Sinds wanneer kent men het verband tussen het hebben van geslachtsgemeenschap en het baren van een kind?

Vermits er 9 maand tussen zit is het niet evident om het verband (oorzaak - gevolg) onmiddellijk te vinden. Hebben de mensen -voor zover de geschiedkundige bronnen dit kunnen aantonen- altijd al geweten dat dit oorzakelijk verband er was? De oude Romeinen waren een pienter volkje dus die zullen het wel geweten hebben. Wisten de Egyptenaren het? En de Cro-Magnonmens?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Dit is een vraag waar niemand een exact of zelfs maar enig globaal antwoord op zal kunnen geven.

Alle mensen waar we geschreven bronnen van over hebben gehouden, wisten het. We mogen er ook wel van uitgaan dat de Cro-Magnonmens het wist. Die waren echt niet minder intelligent dan wij, de relatie tussen neuken en kinderen konden ze echt wel leggen. En hoe ver terug moet je gaan, voordat een mens of misschien zelfs wel een voorloper van de mens het niet wist?

Misschien weten sommige dieren het zelfs wel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
C+

Andere antwoorden (7)

Ik denk zelf dat dit het oer-instinct van de mensen en dieren is. Van ouds hebben levende wezens de drang om zich voort te planten, mens en dier. (al zullen er op dit moment genoeg mensen zijn die dit helemaal niet willen, maar dat is de moderne tijd)

Als je het over geschiedkundige bronnen hebt: de Bijbel schrijft over het begin van de mensheid: Er werd een man en een vrouw gemaakt, de boodschap die ze kregen: man en vrouw zullen tot 1 vlees zijn en ze zullen kinderen baren.
De Bijbel schrijft vaker over het hebben van geslachtsgemeenschap en het gevolg daarvan: kinderen baren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn persoonlijke mening is, dat je helemaal geen seksuele voorlichting nodig hebt, om je voort te planten.
Mijn hondje heeft nooit voorlichting gehad, en toch, ook al is hij pas 15 maande oud, hij weet de teefjes van de goede kant te benaderen voor de daad. Dat wil niet zeggen dat ik alles toe laat wat hij probeert, maar de oerdrang om het soort in stand te houden zit er altijd in, en zo is het met alle levende wezens.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit heeft helemaal niets te maken met het besef van de link tussen seks en nageslacht. De vraag is sinds wanneer deze link is gelegd.
Natuurlijk is er een oerinstinct dat zegt dat je je moet voortplanten, maar voor zowel mens als dier kan dat neerkomen op "drang naar seks". En dan hoeft er helemaal geen link te worden gelegd tussen geslachtsgemeenschap en nageslacht.
Ik heb wel eens gelezen dat men toch in de middel eeuwen b.v. niet precies wist waardoor de baby ging groeien. Natuurlijk wist men wel dat er een man en een vrouw waren die gemeenschap hadden gehad. Maar het idee van de spermatozoide en de eicel kende men niet.
Ergens ontbrak er iets in de kennis in die tijd.
Het preciese kan ik verder niet vertellen, maar dat weet iemand ander mogelijk wel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt. Hoe het precies zat, wisten ze niet altijd even goed. Maar de vraag is, of ze wisten dat geslachtsgemeenschap leidt tot kinderen. En dat wisten ze wel.
We hebben het volgens mij altijd al geweten. Voortplanting is het oudste, diepste en sterkste instinct in alle wat leeft. Dat instinct is geëvolueerd van de eerste reduplicatie van een DNA-keten, tot ons ingewikkelde verhaal van territoriumafbakening, partnerkeuze, paringsritueel, nestbouw, geboorte en gezinsverband. Maar het is nog steeds één instinct, één begrip. En het zal dus altijd als één proces zijn gebruikt en begrepen.
Begrepen, natuurlijk, tot op een hoogte: inderdaad heeft het wel even geduurd voordat we de wetenschap erachter op een rijtje kregen, maar dat geldt voor alles.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De drang tot geslachtsgemeenschap (want daar gaat het om, niet om voortplanting) is een heel sterk instinct ja. Maar een drang tot geslachtsgemeenschap betekent niet dat je weet dat je nageslacht gaat krijgen. Als de ene hond op de andere kruipt, denkt 'ie vast niet van "daar komen de puppies!". Nee, hij denkt gewoon "aaaaaahhhhhh wat lekker" en gaat vervolgens z'n weg. De vraag gaat over wanneer men het verband begon te zien tussen die geslachtsgemeenschap en het resultaat ervan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Honden denken niet. Maar lees mijn antwoord nog eens. Het is EEN instinct. 1. Uno. One. Het ene IS het andere.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waar hebben ze dan hersenen voor? Elk dier met hersens denkt, alleen niet allemaal op hetzelfde niveau als de mens. Het ene is echt het andere niet. Geslachtsgemeenschap is onderdeel van de voortplanting. De meeste dieren hebben neit meer dan een aandrang tot geslachtsgemeenschap, van voortplanting weten ze helemaal niets.
Het lijkt mij ook niet meer dan logisch dat de eerste mensen hier al snel genoeg achter zijn gekomen. Het principe: 'Stop er iets in dan komt er wat uit' zie je veelvuldig terugkomen in de natuur. Ik ga geen voorbeelden geven want ik acht je zelf al zo slim om die te bedenken.

Wat ik me afvraag is: wanneer zijn we op het onzalige idee gekomen om het verband van geslachtsgemeenschap en kinderen baren los te koppelen met alle egoïstische ellende van dien?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt, het heeft zelfs de moderne mens(achtige) duizenden jaren gekost vóór men er achter was dat seks leidde tot een kind. Er is wel die natuurlijke voortplantingsdrang, maar gezien homo's (die toch geen seks hebben om voort te planten), is het dus niet zo zeer een voortplantings- als wel een seksdrang (of copulatiedrang) te noemen. Kortom: een konijn weet niet beter als 'neuken!' in plaats van 'ik moet kleine konijntjes op de wereld zetten om m'n soort in stand te houden'.

Met mensen is dat ook zo gegaan, al kan ik geen wetenschappelijke bronnen aandragen die het bevestigen. Ik neem aan dat toen er onder mensen eenmaal sprake was van gezinsvorming in plaats van jagers/verzamelaars die in groepen leefden, men wel begon te realiseren dat alleen een man en een vrouw kinderen konden maken, en na verloop van tijd ook hoe men dat dan deed. Maar het zat er dus niet altijd al in zoals eerdere antwoorden suggereren!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Onan, uit Genesis 38:9 wist al dat zijn zaad ervoor zou (kunnen) zorgen dat zijn schoonzus zwanger van hem zou worden. dat wilde hij niet dus trok hij zich voortijdig terug.