In de vroege middeleeuwen, zo rond 500 na Christus, bestond het oorlogsgereedschap uit speer, bijl, langmes (groot mes), zwaard, de Normandische druppelvormige schilden, en grote ronde schilden.
De zwaarden die destijds gebruikt werden waren relatief simpel qua ontwerp en bestonden uit een lemmet met twee parallellen kanten, een ‘rondige’ punt en een eenvoudige rechte stootplaat. Ze waren speciaal ontwikkeld voor éénhandig gebruik en uitermate geschikt om zware klappen mee uit te delen en te snijden. Zwaarden van deze catagorie wogen in het algemeen niet zwaarder dan één kilogram. Zo’n zwaard, gecombineerd met een schild in de andere hand vormde samen een veel voorkomende en dodelijk combinatie.
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op discovery channel / national geographic zijn regelmatig reportages over middeleeuwse wapens.