Welke successen heeft Gorbatsjov gehaald en wat heeft hij niet goed gedaan?

Ik ben dus opzoek naar successen van Gorbatsjov en dingen die hij niet goed heeft aangepakt.

Graag met bron of iets als dat kan.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (3)

Als je dat wil dan moet je biografieën raadplegen. Hieronder is er een gemaakt inclusief bronnen. Ik ben bang dat je zelf moet filteren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gorbatsjov heeft geprobeerd de landbouw te privatiseren naar een model zoals in de VS voorkomt. Hij was geïmponeerd door de enorme graanvelden en hij wilde zoiets ook in Rusland opbouwen. Van 1978 tot 1985 was hij verantwoordelijk voor het landbouwbeleid, maar de russische grond was heel anders dan het amerikaanse en de russische temperaturen waren ook niet bevorderlijk. De projecten mislukten grotendeels door misoogsten en door de slechte medewerking van de partij. Dit mislukken was een van z'n grootste fouten.
Zijn successen liggen natuurlijk in de glasnost en de perestrojka. Helaas is hij later door Jeltsin zo naar achteren geschoven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
heel goed: geholpen met het communisme afschaffen.
Rusland uit de koude oorlog gehaald (Indirect)
minder goed: Rusland van wereldmacht naar nucleaire vuilnisbelt geholpen, of hoort dit ook bij heel goed :0