Zouden de hunebedden door mensen gebouwd zijn?

Vroeger dachten de mensen dat de hunebedden door 'hunen' wat reuzen betekent waren gebouwd. Nu weten we wel anders. Maar, wie bouwde ze dan? En vooral: Hoe?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wie zou het anders gemaakt kunnen hebben?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zie mijn antwoord. Maar je kende mijn site al zie ik nu want je hebt mijn foto van het grote hunebed bij Havelte gebruikt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
waar haal jij het vandaan dat de Hunnen reuzen geweest zouden zijn? Van Wikipedia: De Hunnen waren een confederatie van Turks-Mongoolse nomadenstammen afkomstig uit Centraal-Azië, die in de 5e eeuw door Europa trok. Zij waren in hun tijd berucht om de verwoestingen die ze aanrichtten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat komt van Dominee Johan Picardt uit Coevorden die daar daar in 1620 zo zijn gedachten over had. Volgens hem waren de bouwers:
"Barbarische en wreede Reusen, Huynen, Giganten, menschen van grauwelijcke Statuer, groote krachten en beestelijcke wreetheijdt, die God noch menschen gevreest hebben, maer geacht worden geboren te zijn tot verderf des menschelijcken geslachts". Aan die "huynen"ontlenen de huidige hunebedden thans hun naam. Maar ook de benaming "huNNebedden hoor je nog wel. Dat komt omdat sommigen dachten dat de Germaanse Hunnen deze monumenten hadden gebouwd. In 1822 beweerde de Groningse dominee Nicolaas Westendorp met grote stelligheid dat de Kelten ver voor het begin van de jaartelling de bouwers waren geweest. Qua tijdstip zat hij er minder ver naast dan de Drentse Gedeputeerde en 2e kamerlid Lucas Oldenhuis Gratama die in een publicatie in 1886 bij hoog en laag volhield dat de Noormannen vlak voor het begin van de Middeleeuwen voor de bouw verantwoordelijk waren. Kortom: niemand wist het en men speculeerde maar wat. Ze hadden het allemaal bij het verkeerde eind want tegenwoordig weten we het: Het waren gewoon de eerste boeren in noord- en oost-Nederland en die leefden hier eerder dan men ooit had gedacht: 3400 jaar voor Christus!

Het beste antwoord

Jazeker. daar is geen twijfel over. Ga naar mijn website en je kunt er alles over lezen; ook hoe ze werden gebouwd. http://www.hunebedden.nl/hunebouw.htm
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Prachtig, + voor de website!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik moest hier mijn werkstuk over houden, en dankzij uw informatie is mijn werkstuk goed gelukt!

Andere antwoorden (1)

Mensen bouwden ze zelf en ze verplaatsten ze door met boomstammen de steen te rollen