Hoe kan het dat de Hollanders vroeger wel slaven verhandelden, maar zelf nooit slaven hielden?

Toegevoegd na 2 minuten:
Ik heb begrepen dat er een wet was, die het verbood om slaven te houden.
Het lijkt me vreemd, dat je ze wel mag verhandelen, vervoeren en verkopen, maar dat je ze niet mag hebben?
Wie weet er iets meer over?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (3)

Ze hadden de slaven zelf niet nodig, maar wilden er alleen geld mee verdienen. En dat lukte. De slaven werden btw alleen gebruikt op plantages enzo, in Amerika. (driehoekshandel)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Slaven werden niet alleen maar in Amerika "gehouden" hoor.....
Nederlanders hebben wel degelijk slaven "gehouden", verkijk je daar niet op aub!!!!!,

Maar dan wel meer in bijvoorbeeld Suriname en de andere landen waar de Hollanders veel vertoefden of landje hadden gepikt, en niet zozeer in Nederland zelf. Hier stuitte het idee (van een marktplaats vol slaven) nogal op weerstand en er mocht enkel verhandeld worden.

Nou en wat doe je dan als doorgewinterde slavendrijver, dan ga je naar (weer bijvoorbeeld) Suriname, en ga je daar toch slaven "houden". Dus ja hoor, er zijn zat Nederlanders geweest, die slaven hadden, al was het niet in Nederland. Over een wet kan ik niets vinden, alleen maar de wet, van de afschaffing van de slavernij.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Slavernij#Nederland_en_slavernij

Er zijn ook een paar afleveringen gemaakt door de NTR over Slavernij, het zijn 3 uitzendingen, waar je nog heel wat van op kunt steken en wat echt reuze interessant is, misschien heb je er wat aan. Ik vond het in elk geval leerzaam.

http://beta.uitzendinggemist.nl/programmas/4147-de-slavernij
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Slavernij of lijfeigenschap is een vorm van onvrijwillige dienst waarin een persoon wordt behandeld als het eigendom van een ander persoon.

De persoon die het bezit is, wordt slaaf genoemd, naar het Balkanvolk (zie ook Slavische volkeren) dat na de oudheid eeuwenlang de belangrijkste leverancier was van slaven.
Slavernij lijkt in Nederland voornamelijk bekend door de slavenhandel van de WIC.
Maar slavernij is van alle tijden en in alle landen toegepast, dus waarom niet in Nederland.
Er is genoeg lectuur bekend dat slavenhanderlaars ook wel eens een slaaf meenamen naar Nederland. Ook de dienaren van de VOC, die officieel niet in slaven handeleden, maakten gebruik van slaven. En ook die werden voor eigen gebruik vaak gekocht.
Het was volgens het Christendom niet verboden om er slaven op na te houden, als je ze maar goed verzorgde.

Slavernij komt nog op veel plekken in de wereld voor, hoewel het vrijwel overal illegaal is. Naar schatting 100 miljoen mensen leven nog in een situatie waarin ze gedwongen worden tewerkgesteld.
Naar schatting tien miljoen kinderen werken als slaaf, hoewel ook wel schattingen van 100 miljoen worden gehoord. Kindsoldaten in Colombia en Afrika zijn voorbeelden van moderne slavernij. Verder werken kinderen als slaaf in steengroeven, in de tapijtindustrie in India, en op cacaoplantages in Ivoorkust. Op Haïti werken ten minste 400 duizend kinderen als slaaf, restaveks genoemd. Ook werken veel kinderen in ontwikkelingslanden onder dwang in de prostitutie, met name in Zuidoost-Azië.
De Indiër Kailash Satyarthi richtte in 1992 de Bachpan Bachao Andolan (Zuidaziatische Coalitie tegen Kinderslavernij) (SACCS) op. De SACCS voerde een keurmerk in voor niet met kinderarbeid vervaardigde producten, en voerde bevrijdingsacties uit. Dankzij felle protesten in India werden tienduizenden kinderen bevrijd.

En om dichter bij huis te blijven: wat te denken van de hoertjes die vaak tegen hun zin tot prostetutie worden gedwongen. Dat heet gedoogcultuur, maar het is je reinste slavernij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je stelling is foutief door te stellen "Hoe kan het dat de Hollanders vroeger wel slaven verhandelden, maar zelf nooit slaven hielden?"
Ze hielden er wel degelijk slaven op na.
Een dikke min voor zo'n vraagstelling.
En dat ze er wel degelijk slaven op na hielden blijkt duidelijk het het geplakte stuk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je met Nederland onze kikkerlandje bedoelt en niet de overzeese gebiedsdelen, dan is het mij niet bekend dat er in NL slavenmarkten werden gehouden. De WIC bracht de meeste slaven rechtsstreek van Afrika naar Suriname, waar de slaven op de markten al daar verkocht werden.
De slaven die in NL voorkwamen werde meestal meegenomen als persoonlijk eigendom bv door een schipper of gouverneur.