wie heeft er gewonnen tijdens de 2de wereldoorlog?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
4.1K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Gewonnen als in 'minst verloren'?
Niemand wint in een oorlog...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Eigenlijk moet je zeggen: wie heeft het meest verloren. Je kunt inderdaad nooit over winnen spreken.

Antwoorden (2)

De Sovjet Unie.
Alle andere partijen hebben in feite meegelift op het succes van de Sovjet Unie. Japan capituleerde bv niet vanwege de atoombom, maar vanwege de gelijktijdige inval van de Sovjets in Manchukuo. De japanners hadden geen zin in een herhaling van Berlijn en Köningsberg.
10 jaar geleden
ronron1212
10 jaar geleden
De geallieerde hebben gewonnen. De oorlog ging niet alleen over Japan.
tinus1969
10 jaar geleden
Duitsland is verslagen door de Sovjet Unie. De VS kon door de invasie in Normandië nog een deel van Europa bevrijden voordat de Sovjet Unie dat deed, maar dat was bij de gratie van het feit dat Duitsland zwaar vocht aan het oostfront.
ronron1212
10 jaar geleden
Duitsland is ook bevrijd door de amerilanen , engelsen, canadesen enz. Daarom hebben we ook een muur gehad in duistland. Het zijn dus de geallieerde waar rusland ook deel vanuit maakten die de bevrijding hebben bewerkstelligd.
tinus1969
10 jaar geleden
Zou Duitsland bevrijd zijn door de Amerikanen, als de Sovjet-Unie niet had meegevochten? Ik betwijfel het. Omgekeerd; als de Amerikanen niet hadden meegevochten, of als de landing in Normandië was mislukt, had de Sovjet-Unie Duitsland wel verslagen.
Normandië is bijzaak in WO2; Leningrad, Stalingrad, Koersk en Sevastopol; daar is WO2 beslist. Alleen al bij Stalingrad zijn meer Russen gesneuveld dan het totaal aantal gesneuvelde Amerikanen in geheel WO2. Duitsland had verloren op het moment dat de Sovjet Unie de olietoevoer kon afsnijden (eind 1944); de rest was een kwestie van tijd.
ronron1212
10 jaar geleden
Deze discussie gaat nergens heen. Amerikanen, Canadese, Engelse, Franse, Nederlanders Polen enz hebben alle net als de Russen hard gevochten. De strijd ging niet alleen in Europa maar ook in Afrika de oost enz.
tinus1969
10 jaar geleden
Ja, Amerikanen, Canadese, Engelse, Franse, Nederlanders Polen hebben allemaal hard gevochten. Maar de deelname van de Sovjet Unie was beslissend. De Sovjet Unie heeft Duitsland verslagen, eerst bij Stalingrad, later bij Berlijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als het geen twee-fronten oorlog was geweest, is het niet zeker dat de sovjet-unie gewonnen had. Dat kan, maar dat is niet meer dan een theorie, want want het was een twee-fronten oorlog. Dat is een feit en we moeten het vandaaruit bekijken.
Het was niet alleen de Sovjet-Unie die tegen de Duitsers vocht. Hun aandeel heeft zeker geholpen in de uiteindelijke overwinnen, maar dat maakt hun alleen niet tot winnaars. Op het punt dat het oostfornt en het westfront bij elkaar kwamen hebben de duitsers zich overgegeven aan de geallieerden van het west-front. Dit betekend dat de sovjet-unie niet als overwinnaar kan gekenmerkt worden, want de duitsers hebben zich niet aan hen overgegeven. Aangezien de duitsers zich hebben overgegeven aan de geallieerden, zijn die de 'winnaars' in de oorlog.
Net zo met de Japanners, die hebben zich aan Amerika overgegeven, dus officieel moeten we hen als de overwinnaars beschouwen, ongeacht het aandeel dat de Sovjet-Unie erin heeft gehad.
tinus1969
10 jaar geleden
Calle, de Duitsers hebben zich overgegeven aan het Westfront, omdat toen al bekend was dat de Russen de Duitsers net zo slecht behandelden als de Duitsers de Russen hadden behandeld. Om een idee te geven; van de pakweg 100.000 Duitse krijgsgevangenen bij Stalingrad zijn er maar 5000 levend uit krijgsgevangenschap teruggekomen.
ronron1212
10 jaar geleden
http://nl.wikipedia.org/wiki/Tweede_Wereldoorlog
http://nl.wikipedia.org/wiki/Slachtoffers_in_de_Tweede_Wereldoorlog
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Tinus, dat weet ik. Het was beter voor de duitsers om in de handen van de geallieerden van het westfront te vallen, dan in de handen van de russen. Ik wil ook zeker niet beweren dat het aandeel van de russen klein is geweest in de oorlog, maar ik geloof wel dat de twee-fronten oorlog heeft gezorgd voor het uiteindelijke verlies van Duitsland en niet de sovjet unie alleen. Het enige wat ik wil zeggen is dat we officieel de Sovjet Unie niet als de grote winnaar kunnen bestempelen, ondanks hun grote aandeel in de oorlog, want de duitsers hebben zich in eerste instantie overgegeven aan de geallieerden. Ook aan de sovjet-unie, maar dat kwam pas later. Op 2 mei hebben duitsers zich onverwaardelijk overgegeven aan geallieerden in Italie. Op dezelfde dag was er de overgave van Berlijn aan het sovjetleger
4, 5 en 6 mei zijn er nog onvoorwaardelijke militaire overgaves door geallieerde officieren geaccepteerd
7 mei werd er nog een document getekend in berlijn over een expliciete overgave aan de sovjetunie. http://nl.wikipedia.org/wiki/Einde_van_de_Tweede_Wereldoorlog_in_Europa#4_september_1945 Ik moet zeggen dat je kijk op deze zaak wel interessant is, de meeste denken vooral aan de geallieerden als er wordt gesproken over wie de oorlog gewonnen heeft.
tinus1969
10 jaar geleden
Hoi Calle, je kunt het ook omdraaien (en dat biedt wellicht een mooie nuance): Als de Sovjet-Unie niet had meegedaan (maw als Duitsland de Sovjet-Unie nooit was binnengevallen), is het zeer de vraag of Duitsland verloren had. Waarschijnlijk niet, en dan sprake we nu Duits.
Er is geen winnaar want oorlog is geen wedstrijd. De oorlog kende alleen maar verliezers. Verliezers van vele levens.
Maar goed, als je dan een winnaar wilt: de geallieerden. Dit zijn de landen die zich verenigd hebben om Adolf Hitler te stoppen. Hierin zat ook Rusland!