Hier is geen exacte datum voor maar de periode begon 3000 voor Christus en duurde tot 500 na Christus.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Erna55
6 jaar geleden
Min.
Je bron zegt niets over de romeinse architectuur.
De periode van de Romeinse architectuur loopt vanaf de oprichting van de Romeinse Republiek in 509 v.Chr. tot de 4e eeuw n.Chr., gevolgd door de laat-antieke of byzantijnse architectuur.

De bouwtypen van de Romeinen vereisten een meer gevarieerde en flexibele architectuur dan de Griekse architectuur. De Romeinse architectuur stelde de muur weer centraal, wat in de Oud-Griekse architectuur de zuil was. Ook legden ze zich toe op boogconstructies. Verder waren de Romeinse architecten meesters in het scheppen van binnenruimten, met name koepels, absiden en gewelven. De Romeinen zochten naar de mogelijkheid om koepelbouw toe te passen voor hun thermen, paleizen, villa’s en het Pantheon. Ze ontdekten hierbij dat gietbeton een zeer bruikbaar materiaal was voor gewelven. Beton was tussen de derde en eerste eeuw v.Chr. voortgekomen uit het bouwen met breuksteen en kalk dat bij de Romeinen gebruikelijk was, die in hun directe omgeving geen marmergroeven hadden zoals de Grieken.

Enkele voorbeelden van de Romeinse architectuur zijn:
Maison Carrée in Nîmes
Pont du Gard bij Nîmes
Colosseum in Rome
Pantheon in Rome
Boog van Titus in Rome
Zuil van Trajanus in Rome
Boog van Constantijn in Rome
Markten van Trajanus in Rome
Arena van Verona in Verona
Villa van Hadrianus in Tivoli
Domus Aurea van Nero in Rome
SimonV
6 jaar geleden
Erna55
6 jaar geleden
Plus.