Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat kosteen kilo brood rond 1811 in het Gooi?

Ik doe een onderzoek over de bezoek van Napoleon in Naarden en Muiden in het jaar 1811. In Muiden hebben zij voor dit evenement 661 Gulden begroot. Ik vraag mij nu af in verhouding met gewoonkosten als een brood, was dat veel geld of niet.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
741

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Jazeker, een bruin brood moet niet meer dan een stuiver gekost hebben, dus reken maar uit. 20.000 gulden was in die tijd bijvoorbeeld een groot kapitaal. 611 gulden voor een evenement is ook dus vrij fors.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een kilo brood is ongeveer een brood, als je ervan uitgaat dat ze vroeger iets groter gebakken werden. Hierbij moet je ook uit gaan van de koers tussen de franse franc en de gulden. De gulden was na de oorlogen van vooral 1799 maar ook later door de conscriptie gedevalueerd.

In oude kranten staan de zettingen van roggebrood en boekweitmeel te Groningen
op 30 september koste een brood daar 9 stuivers en 1 duit
op 4 november koste een brood 9 stuivers en 4 duiten
op 18 november koste een brood 10 stuivers en 1 duit
Dus het zal ook in Naarden en omgeving wel ongeveer een halve gulden hebben gekost.
Dus in dat opzicht is het een duur bezoek, maar als je het vergelijkt met napoleons bezoek aan amsterdam eerder, dat 165.000 francs koste is het een schijntje. Dat is natuurlijk wel een veel grotere stad dan Muiden.

Getallen kan je ook nazoeken op kranten.kb.nl en dan gericht zoeken.

Toegevoegd na 11 minuten:
Pardon, ik heb er niet op gelet dat er per 8 stuks gerekend werd. Dan zou de prijs toch omstreeks de stuiver liggen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding