Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoort Jezus , als historische figuur , in de geschiedenisles thuis?

Of is hij louter geschiedkundig onbelangrijk of betwist?
Ikzelf heb die figuur in de geschiedenisles nooit tegengekomen , wat niet gezegd kan worden van die enorme invloed van Godsdienst.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
756

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Jezus wordt alleen beschreven in geschriftendoor en voor gelovigen, buiten de bijbel wordt hij niet genoemd en door tijdgenoten beschreven en daardoor heeft hij de schijn van een mythische en dus niet een historische figuur te zijn. Ook de bijbelboeken van het Nieuwe Testament zijn op zijn vroegst zo'n jaar of negentig na zijn beweerde dood geschreven.
Niettemin is de invloed van die boeken erg groot geworden en zijn de gevolgen dus wel deel van de geschiedenis.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Ja daar hoort hij en als je goede geschiedenis lessen hebt gehad zat er vast wel een godsdienst oorlog tussen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Van Jezus is nooit bewezen dat hij echt bestaan heeft. Van de personen, die wel in de geschiedenisles voorbij komen is dat wel het geval.

Vind Jezus niet in de geschiedenisles thuis horen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Enige nuance: uitleg over jaartelling hoort natuurlijk wel in de les thuis. dus indirect komt Jezus wel even ter sprake natuurlijk.
(Lees meer...)
13 jaar geleden
Ja, daar hoort hij zeker wel in thuis. Of hij nu bestaan heeft of niet. Zelfs de tijdsaanduiding is verbonden met Jezus omdat er wordt gesproken over zoveel jaar voor Christus of zoveel jaar na Christus. Dat de persoon heeft bestaan wordt volgens mij ook niet zo zeer betwist. Of die persoon ook de zoon van God is waar velen hem voor hielden en houden, dat werd en wordt wel betwist.
Dit meningsverschil heeft in de geschiedenis voor heel veel onrust, oorlogen, doden en gewonden gezorgd en heeft daardoor ook veel invloed op de geschiedenis van de wereld gehad. En daarom antwoord ik volmondig Ja! op jouw vraag.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jesus bestond, en los van of je er in gelooft of niet heeft godsdienst een grote rol gespeeld in de geschiedenis (denk Kruistochten, Romeinse rijk, vervolgingen...) Dus hij hoort er in thuis omdat hij de aanleiding was voor 1 ven da x aantal geloven.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ben ervan overtuigd dat hij bestaan heeft, denk alleen niet in de hoedanigheid zoals in de bijbel, denk wel dat hij bijzondere dingen voor zijn medemens heeft gedaan als een sint in de geschiedenisboeken thuishoort, hoort hijdat denk ik ook wel.

aan de andere kant moeten daar dan wel bewijzen voor zijn om het echt geschiedenis te maken, ik weet niet of die er zijn
(Lees meer...)
13 jaar geleden
Ik denk het wel. De meeste geschiedkundigen zijn van mening dat Jezus gebaseerd is op iemand die echt bestaan heeft. Of dit echt de persoon was die in de bijbel wordt beschreven, of een gewoon mens waarvan de verhalen door overlevering zijn aangedikt wil ik even in het midden laten.

Feit is dat de laatste tweeduizend jaar van onze beschaving er enorm door zijn beinvloed. Daarom is Jezus poer difinitie deel van onze geschiedenis
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding