Waarom verdween met de val van het Romeinse rijk ook een deel van de beschaving?

Wat is er gebeurd met de kennis die de romeinen/grieken hadden? Wij hebben als barbaren geleefd in de middeleeuwen. Waarom was er geen riolering meer, sterrenkunde,etc.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.4K

Het beste antwoord

Met het instortten van het Romeinse Rijk werd het veel onveiliger, hierdoor hadden allerlei heren het voor het zeggen (te vergelijken met warlords nu in Afghanistan en delen van Afrika) en die bekommerden zich niet om de veiligheid. Hierdoor stortte de handel in en daarmee de aanvoer van grondstoffen als metalen maar ook de uitwisseling van kennis.
De enige kennis die restte bleef bewaard in kloosters, maar daar werd veel kennis als profaan beschouwd (de wetenschap stond niet in dienst van het geloof) en kennis die niet wordt gebruikt raakt vergeten en sterft af.
Heel de maatschappij raakte doordesemd van een geloof waarin alles gericht moest zijn op een plaatsje in de hemel, al het andere was op zijn minst verdacht. Er was zeker nog wel een mogelijkheid geweest om een deel van de verworvenheden te blijven benutten maar er was eenvoudigweg geen belangstelling voor, men wachtte op het einde der tijden wat in het jaar duizend zou plaats hebben.
Riolering was in de geest van die tijd niet van belang en als je dood ging was dat de wil van God.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

omdat het rijk viel dachten ze dat wat ze geleerd hadden niet klopte omdat het romeinse rijk ook zo om te krijgen was en begonnen zulke dingen te wantrouwen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat het centrale gezag wegviel en allerlei instellingen zoals scholen, ambtenarenapparaat, en er geen belastingen meer werden betaald om alle verworvenheden te kunnen onderhouden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het cruciale moment is toch wel geweest de val van alexandria en de bibliotheek. Wat ik heb begrepen is dat we hier mee een terugval hebben gemaakt van honderden jaren en veel kennis is verloren gegaan. Zelfs kennis die we nu herontdekken.