Net als het ei, is de haas - vanwege zijn voortplantingsdrang - te zien als vruchtbaarheidssymbool. De haas was zelfs een van de symbolen van de vruchtbaarheidsgodin Isjtar.

Het is nog steeds niet duidelijk waarom we eieren verstoppen met pasen en wat de paashaas met pasen heeft te maken.

Dit heeft er waarschijnelijk mee te maken: vroeger stopten mensen in het voorjaar eieren in de grond. Omdat de grond dan vruchtbaarder zou zijn dat jaar.
En waarschijnlijk had een boer een ei in het hol van een haas verstopt, en daaruit is de traditie ontstaan om eieren te zoeken die zogenaamd door de haas was vertopt.

Maar dat weten ze na al die jaren pasen nog niet zeker.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Oorsprong

Zeer veel heidense gebruiken waarmee de terugkeer van de lente gevierd werd, zijn in de gebruiken rond het christelijke Paasfeest overgenomen.

Het ei is het zinnebeeld van het ontkiemende leven in het vroege voorjaar. De haas is een van oorsprong heidens symbool en is altijd een zinnebeeld van vruchtbaarheid geweest.

Vroeger vond men eieren in oude hazenlegers en/of konijnenholen die gelegd worden door verschillende vogelsoorten, vandaar de link met paashaas en eieren. Vroeger was het de tijd dat met het land op ging om te foerageren naar voedsel.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De haas was ooit het symbool van vruchtbaarheid, en werd als zodanig waarschijnlijk ook als een passend symbool voor het lentefeest gezien. De Paashaas is een inheems en oorspronkelijk onderdeel van de paastraditie, en die Jezus-figuur is pas later geïmporteerd uit het Midden-Oosten.