Waarom had propaganda zoveel invloed in de eerste wereldoorlog??

en waarom werd propaganda toen pas gebruikt voor oorlogsvoering??

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.9K

Antwoorden (4)

omdat men toen pas de mogelijkheid kreeg om veel mensen op een tamelijk makkelijke manier te bereiken door het gebruik van stencilmachines.

Toegevoegd na 2 minuten:
ik kan niet vinden wanneer de eerste machines echt in gebruik zijn genomen, maar dat zal rond die tijd zijn geweest.
11 jaar geleden
Propaganda had een grote invloed op de eerste wereldoorlog omdat het mensen aanzette tot haat jegens de vijand en tot het vrijwillig toetreden tot het leger. Tevens verhoogde propaganda de moraal onder de troepen en het thuisfront.

Tevens was de techniek in de jaren daarvoor niet ver genoeg ontwikkeld om propaganda echt efficiënt in te zetten.

Ook was WO I een oorlog waarin het nationalisme in de staten tot een hoogtepunt gebracht was. Propaganda tegen een andere staat en voor je eigen staat sprak de mensen dus meer aan dan in de geschiedenis daarvoor waar mensen vaak meer in hun eigen regio/dorp/stad etc dachten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Omdat alles nieuw voor de bevolking was, de grote posters, fotografie en filmpjes in de bioscoop.

Ga eens naar Ieper, in Belgie

daar zie je heel veel posters, filmpjes en foto;s daar kun je zien wat voor een impact dit allemaal heeft gehad voor de simpele mens uit die tijd.
wist je dat de britten zelf "front filmpjes "maakte ,die ze gewoon op een braak liggend terrein in londen maakte
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Met de opkomst van de massamedia aan het einde van de negentiende eeuw werd het voor politici van groot belang rekening te houden met én invloed uit te oefenen op de publieke opinie. Het belangrijkste medium in de Eerste Wereldoorlog was de pers. Ook posters, overheidsrapporten, films en de bioscoopjournaals waren populair.

In Frankrijk en Groot-Brittannië waren geen regeringsplannen voor oorlogspropaganda. Wel werden al in 1914 wetten aangenomen die de persvrijheid beperkten. In de Engelse kranten was nog de meeste ruimte voor kritische geluiden. Kranten pasten zelfcensuur toe, al dan niet onder druk van de kranteneigenaren. In Duitsland was heel weinig ruimte voor kritiek op regering of legerleiding. Na 1916 wilden regeringen meer grip op pers en propaganda krijgen en werd de censuur zelfs uitgebreid tot persoonlijke brieven.

In Groot-Brittannië, Frankrijk en Duitsland bleef de nationale eenheid bewaard, wat moeilijker bleek in Oostenrijk-Hongarije, Rusland, Italië, Bulgarije en Servië. Het thuisfront kreeg beelden van de oorlog via de massamedia en persoonlijke brieven van soldaten. Gewonde of dode soldaten van eigen bodem werden liever niet afgebeeld. Om het beeld van de oorlog voor het thuisfront niet te bloedig te maken, werden dode of gewonde tegenstanders van afstand in beeld gebracht. De brieven van soldaten gaven een gedetailleerder beeld van de werkelijkheid.

In sommige ooggetuigenverslagen en films werd de wreedheid van de oorlog wel beschreven of getoond. In de massale oorlogspropaganda werden de excessen of vermeende excessen van de tegenstander gebruikt. Beide partijen schilderden elkaar af als barbaren of oorlogsmisdadigers. Feiten werden opgeklopt, verdraaid of eindeloos herhaald. De geruchtenstromen aan het front en in de landen waren niet te stuiten. Er ontstonden een agressieve oorlogscultuur. Beide partijen vonden dat zij God aan hun zijde hadden. Nationalisme en religie mengden tot een agressieve vorm van ‘civil religion.’

Vaak wordt propaganda gezien als een van de hoofdoorzaken voor de aanhoudende instemming met de oorlog. Propaganda in de Eerste Wereldoorlog werd niet alleen door de regeringen of oorlogsministeries geregisseerd. Ook schrijvers, onderwijzers en leraren, fabrikanten, arbeiders en geestelijken droegen van onderop spontaan en ongecontroleerd bij aan de oorlogspropaganda. Het gevolg was een breed gedragen oorlogscultuur, doortrokken van haat tegen de vijand.