Wie is de eigenaar van de bezittingen van de schatkamer, zilverkamer etc. die tentoongesteld staan in Hofburg en Schloss Schönbrunn in Wenen?

Afgelopen weekend was ik in Wenen en heb ik de talrijke bezittingen van de voormalige keizerlijke familie bekeken. Na het bekijken rees bij mij de vraag wie nou de eigenaar is van al deze spullen. Is dit de staat en is al deze rijkdom afgenomen tijdens de overgang naar een republiek in 1918, of is het nog steeds in eigendom van de Habsburg-familie? Of is het altijd al in eigendom van de staat geweest?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (1)

Op initiatief van bondskanselier Renner is in de Constituerende Nationale Vergadering op 3 april 1919 de Wet met betrekking tot de uitwijzing en de overname van de activa van het Huis van Habsburg-Lotharingen aangenomen. Het werd op 10 april 1919 gepubliceerd in het Staatsblad en trad in overeenstemming met § 9 van die wet op die dag in.

De zogenaamde privé-en gezinslevenfondsen van de Habsburgse dynastie en alles wat daar bijhoorde werden in beslag genomen en staatseigendom. Persoonlijke privé-eigendom mochten door de familie behouden worden.

Hetgeen je dus in het museum gezien hebt, was geen persoonlijk privé-bezit van de Habsburgers en is dus nu van de Oostenrijkse staat.