Wie kan de symboliek van deze makelaar verklaren?

Gefotografeerd op een schuur in West-Friesland

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Antwoorden (3)

Vaak is de vorm van de versieringen, vaak uit bijgeloof, door de eeuwen heen gelijk is gebleven. Bij vervanging wordt een kopie van de oude gemaakt. We kunnen ze al terugzien op schilderijen uit de Gouden Eeuw. Vaak zijn het symbolen uit vervlogen tijden, de tijd van de Kelten en de Germanen. Niemand kent ze meer, maar ze worden wel steeds nagemaakt. In Zeeland ziet men vaak een uitgesneden hart. Dat symboliseert een lang leven. Maar ook zijn er makelaars met omgekeerde harten. Dat moet beschermen tegen onheil, vooral onweer, al zou een bliksemafleider in dat geval waarschijnlijk effectiever zijn.
Een omgekeerd hart is volgens het Christendom een verboden symbool, omdat deze religie een hart als het symbool van Gods liefde ziet. Maar vreemd genoeg werden ze bij de kerstening van ons land vanaf ongeveer 800 nC niet verboden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is een zogeheten levensboom, deze zie vaker in het Noorden des lands, soms van ijzer, soms van hout. Het was/is om de bewonders te beschermen, zie verder de link
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Inderdaad een levensboom. Een bombastisch symbool bij mensen met een iets te groot gevoel van eigenwaarde.