Waarom gebruikten ze al die duitse wapens van WO2 niet na de oorlog?

De kar98k, mp40, stg 44 zijn allemaal top wapens, kan je tog zo gewoon aan je leger geven na de oorlog?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat er geen oorlog meer was mischien????
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Korea oorlog? 1950
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
en koude oorlog waar wapens voor nodig waren

Antwoorden (5)

Niet alle wapens mogen gebruikt worden. De wapens zijn duur. Vaak is de vernietingstraal groot: vele onschuldige mensen zullen sneuvelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
http://www.goeievraag.nl/vraag/gebeurt-duitse-wapens-tweede-wereld.218419
Daar staat al een antwoord tussen.
Ook speelt er mee dat er steeds betere wapens ontwikkeld worden en je je leger beter niet met oude versleten troep kan uitrusten. De munitie moet ook aangepast zijn aan de nieuwe wapens. ( past niet altijd in de wapens die jij bedoelt)
De kar98k, mp40, stg 44 zijn allemaal top wapens voor de tijd dat ze gebruikt werden. Toch maar liever een AK47?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De Mauser 98k was aan het eind van WO2 al aan het verouderen maar er zijn legers die het geweer daarna nog wel gebruikten, zoals het israëlische. Van het Stg44 waren er niet zo gek veel gemaakt maar de AK47 is er wel door geïnspireerd. Vergeet vervolgens niet dat wapens bij intensief gebruik flink slijten en onderhoud nodig hebben, terwijl bovendien ook het kaliber munitie een rol speelt bij de keuze van wapens. De Duitsers gebruikten een 8mm patroon die in andere landen ongebruikelijk was. Tenslotte speelt ook de lobby van de wapenindustrie een belangrijke rol. Die zorgt er wel voor dat zijn schoorsteentje blijft roken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Veel wapentuig en plannen zijn zeker in de verdere ontwikkeling gebruikt. Denk maar eens aan de techniek die in de V1/V2 raket steekt, ontwikkelingen mbt het verrijken van uranium, komplete vliegtuig/straalmotoren, onderzeeërs, etc etc. Daar zijn een paar handwapens eerder bijzaak.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in feite heeft men na de oorlog juist nog deze wapens veel gebruikt alleeen dan vaak in een aangepaste vorm om te beginnen met de door jou genoemde wapens:

kar98k tot de dag van vandaag in gebruik voor ceremoniele doeleinden bij de bundeswehr en tot de jaren 50 in de bundeswehr en het belgische leger als standaard infanterie wapen

mp40 is nog tot in de jaren 50 gebruikt bij verschillende legers (wel op kleine schaal)

sturmgewehr/mp44 nog tot in de jaren 50/60 gebruikt bij zowel de bundeswehr als de nva later in spanje door ontwikkeld tot de cetme 58 de door ontwikkeling daarvan is de wel bekende g3

dan heb je nog de mg42 tot op heden bij verschillende legers in gebruik maar dan in cal. 7.62 en bekend als mg3

dan de kalashnikov hoewel van na de oorlog toch in veel gelijk aan een stg/mp44 en het systeem van een garand3

de garand na de oorlog door ontwikkeld in de vorm van de m14 en m21 scherpschutters geweer welke nog steeds word gebruikt door amerikaanse snipers

.50 cal bmg was al ontwikkeld in de eerste wereld oorlog en is nu nog in gebruik bij oa het nederlandse leger

de dp28 is door ontwikkeld tot de rpd en zie je nog regelmatig voorbij flitsen op het nieuws waneer er weer problemen zijn in derde wereld landen

de bren stond nog tot zowiezo 1991 in het nederlandsche handboek voor de soldaat (net als de browning 9mm de garand en het m1 karabijn)

hopelijk heb je wat aan mijn antwoord

Toegevoegd na 16 uur:
nog een leuke als toevoeging de amerikaanse t44 wat uit eindelijk de m60 mg werd de t44 is opgebouwd uit een mg42 en een fg42 welke beiden duits zijn

t44: http://www.vc-coop.eu/images/photoalbum/album_1/t44.jpg
m60: http://world.guns.ru/userfiles/images/machine/mg12/m60_01.jpg
mg42: http://www.deactivated-guns.co.uk/images/uploads/mint%20mg42/mg42_3190ns_12.jpg
fg42: http://www.deactivated-guns.co.uk/images/FG%2042/FG-42.jpg
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zeer uitgebreid!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
yup ik heb ben aardig geinteresseerd in wapen techniek en dacht ah eindelijk een vraag waar ik een mooi antwoord kan geven :P