Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waar is nu de 80 jarige oorlog begonnen? En wie kan me dit vertellen?

Ik lees net een artikel in een huis-aan-huis krantje waar word ingegeaan over het begin van de 80 jarige oorlog. Deze begint op 23 april 1568 met een eerste nederlaag van het leger van Willem van Oranje. Maar vervolgens worden er in een paar zinnen zoveel plaatsen opgesomt. Dat ik er echt niet uit kan halen waar die eerste nederlaag geweest is...

Iemand van jullie die het me wel kan vertellen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
945

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (3)

Zo te lezen was de eerste echte nederlaag de Slag bij Dalheim op 25 april 1568.
Maar er staat op Wikipedia bij:
"Soms wordt deze slag gezien als het officiële begin van de Tachtigjarige Oorlog".
Soms dus.
(Lees meer...)
AWM
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het leger van Willem van Oranje is compleet afgeslacht 2 dagen daarvoor in Roermond...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Om precies te zijn een paar km verderop bij Herkenbosch: begin van de Tachtigjarige Oorlog.
Meestal wordt de slag bij Heiligerlee (1568) als beginpunt genomen, maar daarvoor was er al de slag bij Oosterweel (13-03-1567). Normaal was in die tijd dat een oorlogsverklaring aan de strijd voorafging, maar (vooral vanuit Spaans standpunt) was dit natuurlijk een opstand tegen het erkend gezag, als je een gebied als een provincie beschouwt kan je het niet als oorlog aanmerken.
Geschiedschrijvers en mensen i.h.a. houden van ronde getallen en om die reden is wellicht door de wel zeker geboekstaafde vrede van Munster (1648) het beginpunt 1568 gekozen.
Uit de menselijke drang naar overzichtelijkheid worden oorlogen vaak geacht te beginnen bij het eerste gewapende conflict maar het werkelijke begin ligt natuurlijk altijd veel eerder.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ben niet echt overtuigd...
Mijn oma vertelde me als klein kind dat het begon in Wedde bij zo'n torentje....
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het enige wat ik heb kunnen vinden over Weelde is de Torenstraat...

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding