Zijn er boeken over joodse arnhemmers en over waarom joden (evt. in Arnhem) werden verraden in WO2?

Het enige boek wat ik weet is het boek:

Joodse Arnhemmers van Margo klijn

Maar zijn er nog meer boeken over joodse Arnhemmers of boeken over waarom joden werden verraden (misschien special in Arnhem, maar het lijkt mij dat dit overal in Nederland wel dezelfde redenen waren)?

Zoja welke?

Alvast bedankt

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee, Margo Klijn is de enige die ooit over iets dergelijks heeft geschreven.(???!!!)

Antwoorden (1)

Tussen 1969 en 1994 verscheen, geschreven door Dr. Lou de Jong, de 14-delige serie :
"Het Koninkrijk der Nederlanden in de Tweede Wereldoorlog, het standaardwerk over de bezettingsperiode".

Deze 14-delige serie, met reacties en register, is nu digitaal te raadplegen; waar en wanneer je maar wilt [is trouwens nog steeds te koop, ook tweede hands en ook op MP].

In deze serie staat 'alles' beschreven, maar let op... niet alles is foutloos, daar is destijds ook ophef over geweest.

De reden waarom joden werden verraden, en ook andere onderduikers, is geld en angst, als je mensen [wie dan ook hielp met onderduik, liepen jij en je eigen gezin hetzelfde gevaar van gevangenis en eventuele executie], maar ook werd er geld voor betaald per persoon.

http://www.geschiedenisportaal.nl/wp/?p=1587