Vroeger planten ze eikenbomen om de boerderij,heb ergens gelezen dat ze dat deden ,om later daar de doodskist van te maken,is dat waar ?

Heb dit gelezen,en in de famielie die zo"n oude boederij hebben, staan daar 6 grote eiken uit ongeveer 1900,wil graag weten is dit waar,enwaar kan ik dit lezen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2K

Antwoorden (3)

Als je een beetje zoekt op het internet, dan lees je dat dit verhaal klopt. Bijvoorbeeld hier:

"De dikke eik in Noetsele is een monument. Er staan hier veel eikenbomen. Bij de geboorte van een nieuw kind werd een eik geplant: het hout voor zijn doodskist."
AWM
14 jaar geleden
Bomen stonden, volgens de Germanen in verbinding met de goden. De eik en de linde stonden bekend als heilige boom. De verering van eiken en lindebomen was vooral een verering van Maria. Via Maria kon men bij de heilige boom genezing verkrijgen voor vele kwalen. Men ziet nog vaak een Mariakapelletje naast een oude eik staan. Ook werden er rechtspraken gehouden en werden bomen gebruikt als grensafscheiding van de erven. Er zijn tal van overleveringsverhalen over bomen.

De eikengaardes werden aangeplant naast de boerderij. Een eikengaarde is eigenlijk een soort eikenboomgaard. De eiken bleven heel lang staan. Ze waren voor de houtproductie. Eikenhout was duur. De boer had altijd op de hilde, dat was de zolder boven de koeien, een stapel eikenplanken klaar liggen voor de doodskist. In het kabinet hadden ze het doodskleed klaar liggen. Ze dachten aan het heden, de toekomst en het verleden. Er werd ook eikenhout verkocht of er werden gebinten van gemaakt. Een boerderij bestond uit gebinten, het zogenaamd hallehuistype werd uit gebinten opgebouwd en daarom heen werd de boerderij opgebouwd. Bij boerderij ‘t Ende kun je een mooie eikengaarde zien. (bron)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
klopt! eerder waren ze nog niet kant en klaar in de winkel te koop zoals nu..