Waarom is Europa nooit gekoloniseerd door niet-Europese landen?

Toegevoegd na 1 minuut:
En met Europa bedoel ik natuurlijk de Europese landen.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.8K

Het beste antwoord

Europa is behoorlijk dicht bevolkt en het terrein maakt het erg moeilijk om snel met grote legers te verplaatsen. Iets dat vooral de Ottomanen hebben ontdekt. Europa is mede door het terrein eigenlijk altijd enorm verdeeld geweest in radicaal verschillende culturen die sterk opeen gepakt zitten en elkaar maar wat graag in puin slaan. Sommige Europese oorlogen duurden langer dan dat sommige landen bestaan hebben. In Europa heeft in die tijd (eigenlijk tot en met het einde van de koude oorlog) heel sterk een cultuur geheerst om sterker te moeten zijn dan de buur en desnoods een oorlog te beginnen voor de ander sterker wordt. Je ziet een dergelijk beleid terug in het koloniale tijdperk. Veroveren voordat zij ons er uit smijten. Een aanval van een ontevreden stamhoofd was vaak genoeg om de Europese paranoia aan het werk te zetten.
Je ziet dat bijvoorbeeld terug in de oorlog tussen de Britten en de Zulus. De Zulus waren gewend dat als je oorlog voert, er wint er 1 en er verliest er 1 en dat was dat. Oorlog voorbij, probleem opgelost. De Britten speelden anders. Als je verliest, dan sla je terug, en hard voor ze meer van dat soort ideeën krijgen.

Daarbij was bijvoorbeeld China wel al vroeg ontwikkeld maar is er in de tijd dat China voor lag op Europa nooit een behoefte geweest tot expansie. China was al vroeg een eenheid en had voldoende middelen om zelfvoorzienend te zijn. En eigenlijk is China nu nog zo. Het land heeft altijd een isolationistische instelling gehad. In Europa heeft geen enkel land echt de middelen om zonder de anderen economisch te overleven. De Chinezen hebben in die zin niet de behoefte gehad zo enorm agressief te zijn naar hun buurlanden. De enige echte bedreiging waren de Mongoolse stammen. En dan nog die enkele keer dat een sterke leider op stond. Dat is heel anders dan Europese prinsen, hertogen, koningen ed. die elkaar naar het leven stonden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Japan interesseerde zich al even weinig voor de buitenwereld en had ook niks te vrezen. De zeen rond Japan zijn niet de meest schip vriendelijke. Een Mongoolse invasie mislukte zo bijvoorbeeld door storm (de term 'goddelijke wind'; kamikaze sloeg aanvankelijk op die gebeurtenis) en het Eiland was al vrij snel een eenheid. Tot de Europeanen kwamen en bewezen veel sterker te zijn. Dat was niet iets dat de Japanners over zich heen konden laten gaan (zeker niet na een grondig brits kust bombardement nadat een Japanse samurai een Britse zakenman had gedood omdat deze hem in het voorbijgaan geen eer bewees). Het concept van kolonisatie hebben ze toen van de Britten afgekeken. Iets dat vooral Korea en China hebben moeten ontgelden. Zelfs de Europese koloniale machten zijn niet zomaar even gaan veroveren. De verovering van zuid-Amerika is voornamelijk te danken aan de pokken en in noord-Amerika is de kolonisatie heel gestaag gelopen waarbij de Europeanen en de inheemse bevolking elkaar aanvankelijk ontweken. De Europeanen kochten hun land eenvoudigweg van de Amerikaanse indianen. Op het budget van de expedities maakte dat beetje ook niet meer uit. De onderdrukking van de noord-Amerikaanse bevolking door de Europese invallers is eigenlijk pas op gang gekomen toen de VS aan zijn expansie begon onder het mom van 'manifest destiny'. En tegen die tijd hadden de Amerikanen heel wat betere en betrouwbaardere wapens. Overigens hadden de indianen ook de nodige invloed op de Europeanen. De Iroquois federatie was bijvoorbeeld (voor zover ik weet) de eerste echte federale staat in de wereld (een staat boven verschillende onafhankelijke staten) een een blauwdruk voor de Amerikaanse federatie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In Afrika hadden de Europeanen niet meer dan kleine handelsposten van waaruit ze handelden met de lokale bevolking. Pas met de uitvinding van de Gatling gun en stoom schepen kregen de Europeanen genoeg overwicht om Afrika binnen te trekken en de in hun ogen wilden te onderwerpen. Eigenlijk dus pas met de industriele revolutie.
Hetzelfde idee gebeurde in oost Indië. De Fransen hebben Frans Indo-China nooit helemaal onder controle gekregen (de Amerikaanse Viertnam oorlog was in veel opzichten een voortzetting van de Franse koloniale oorlog), de Britten hebben India voornamelijk omgekocht en Nederland heeft er zo'n 100 jaar over gedaan om Indonesië te veroveren. maw: het kolonisatie proces is heel gestaag geweest en de Europese landen konden pas echt overheersen toen ze een heel duidelijk militair technologisch overwicht hadden (mortieren en roterende geweren vs speren). En dat alles MET de Europese voorsprong op domesticeerbare dieren in de vorm van ruiter legers in Amerika bijvoorbeeld en toegang tot kwaliteits ertsen (een zwakte van met name Japan) en een enorme vruchtbare bodem die in ruime mate voor voedsel en water zorgt. En dan vaak nog omdat in conflicten met de lokale bevolking, de Europeanen heel andere regels hanteerden dan de rest. Daar komt nog bij dat juist doordat de Europese landen het gewend zijn met elkaar te vechten de Europese steden zwaar versterkte forten zijn en de landen over grote ervaren legers beschikten. De Ottomanen hebben zich bijvoorbeeld grondig verkeken op de slagkracht van Oostenrijk, Pruisen en Polen na de tamelijk zwakke en relatief nieuwe landen van de Magyaren en Bulgaren op de balkan. De rest is voornamelijk gebied dat overgenomen is van de Byzantijnen na de val van Byzantium.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Desondanks zie je wel degelijk dat expeditielegers voet aan de grond hebben gekregen.
Denk bijvoorbeeld aan de Viking expedities die Normandië en zuid-Italie veroverden en delen van Groot brittannie. Veroveringen die voornamelijk plaatsvonden in tijden dat die gebieden relatief kwetsbaar waren. En idd: de Ottomanen hebben de Balkan behoorlijk lang onder controle gehad.
Overigens waren Novgorod, Kiev en meer zuidelijk de koemannen de eerste serieuze tegenstand die de Mongolen tegenkwamen in hun tocht naar het westen. Ik betwijfel of ze de Teutonen en Duitsers hadden kunnen verslaan op hun eigen terrein met een rijk te groot om effectief te besturen. Perzie en Mesopotamie is voornamelijk woestijn vlakte waar je met grote paarden legers goed uit de voeten kan. Dat kan je in Europa wel vergeten. In het kort: Er is nogal wat voor nodig om van een grote afstand een kolonie te runnen. En voor de Europeanen was dat al moeilijk genoeg in een gebied dat dun bevolkt was tov een bevolking die niet gewend was oorlog te voeren op een dergelijke schaal met wapens die niet zo zeer betere versies waren van wat de lokale bevolking had maar machines die het verstand van die lokale bevolking ver te boven gingen. En de enige reden dat de Europese landen dat deden was omdat ze op eigen grondgebied niet dat doorslaggevende voordeel konden halen tov hun buurlanden. En zelfs onder deze redelijk optimale omstandigheden was de kolonisatie bepaald geen makkie. Een koloniale macht aan de andere kant van de oceaan heeft namelijk nogal wat tijd nodig om te kunnen reageren op gebeurtenissen in de kolonie.

Andere antwoorden (4)

Dat is het wel - Het Ottomaanse Rijk, vanuit Turkijë, heeft grote delen van Zuidoost Europa veroverd in de 18e en 19e eeuw. Tevens hebben de Moren vanuit Noord-Afrika in de 8e eeuw het Ibrisch schiereiland in bezit gehad.

Toegevoegd na 7 minuten:
En dan vergeet ik even natuurlijk de veroveringen van het Mongoolse rijk, dat met de Gouden Horde tot aan de grenzen van de Oekraïne kwamen, en bijna heel Oost-Europa hadden ingenomen als hun leiders niet overleden waren, rond 1300.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In 1345 staken de Ottomanen de Dardannellen over waarmee de verovering van de Balkan begon. Deze kolonisatie eindigde pas in WO I.
Zie Het Ottomaanse Rijk en Europa
http://nl.wikipedia.org/wiki/Ottomaanse_Rijk#Het_Ottomaanse_Rijk_en_Europa De invallen van de Mongolen zou ik niet tot kolonisatie rekenen omdat er geen sprake is geweest van permanente vestiging van Mongolen in Europa.
Bij de Moren in Spanje en de Ottomanen op de Balkan en een eiland als Malta zie je aan de nog altijd aanwezige architectuur duidelijk dat er sprake van kolonialisatie is geweest.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die statement over de Mongolen is inderdaad afhankelijk van de interpretatie van de term kolonisatie. Ik ben ervan overtuigd dat zij - mits hun tradities hen niet voordroeg om een nieuwe leider te kiezen in het thuisland - ook in Europa een actievere aanpak hadden gehanteerd zoals zij ook ik China gedaan hebben, maar dit is iets wat we nooit zeker zullen weten.
Even los van bovenstaande redenen...

Onze VOC was te sterk.
Het Franse leger was te sterk.
Pruisen hadden een erg sterk leger.
Spanje had een erg sterk leger.
Oostenrijk had een erg sterk leger.
Brittanië had een sterke vloot.

En als ik even verder door denk dan kan ik vast nog meer bedenken. Om het maar even niet te hebben over de Romeinen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Europese landen zijn wel 'gekoloniseerd' door andere europese landen, alleen dan heten het bezet.
De reden is dat vanaf de 12e eeuw(ongeveer) Europa voorliep op vrijwel alle andere landen, dus die hadden niet de mogelijkheden. Daarnaast hadden ze er ook geen interesse in.
China liep voor op Europa, maar zij hadden besloten om bij hun eigen gebied te blijven. Er zijn wel Chinese ontdekkingsreizigers geweest, maar die bleven in de buurt. Omdat China niet geintresseerd was in de 'rijkdom' die europa heeft, want die hebben ze bijna niet.
In Europa is er geen goud enz, waarvoor de meeste landen gingen koloniseren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Leuke vraag en het antwoord is wat mij betreft meervoudig.

Ten eerste moet je je afvragen wat er wordt bedoeld met koloniseren. Als je hiermee bedoeld op het bouwen van nederzettingen en vanuit deze nederzettingen de wil van de "bezetter" op wil leggen aan de bezette, sluit ik mij aan bij de eerste beantwoorder, er zijn wel degelijk voorbeelden van kolonisatie. Bedoel je met kolonisatie bezetting (het volledig in bezit nemen van het land en de "oude" bezitters verwijderen (uitroeien) heeft dit idd uitsluitend plaatsgevonden door andere europese mogendheden (Napoleon, Alexander de Grote, Hitler etc.)

Een ander mogelijk antwoord is te vinden in het boek van Jared Diamond, Zwaarden, Paarden en ziektekiemen, waarin duidelijk wordt aangegeven waarom met name westerse (europese) dominantie in de wereld heeft plaatsgevonden. Hij geeft aan dat met name de toegang tot grote, domesticeerbare lastdragers (koeien , paarden), de mogelijkheid om ijzer te bewerken en de toegang tot erts en de mate waarin zich grote groepen mensen zich samen bevinden (steden) en de ontwikkeling van ziektekiemen die hier plaatsvinden van groot belang zijn geweest op de mogelijkheden voor deze groepen mensen om anderen te domineren en te koloniseren.