Columbus heeft verschillende reizen gemaakt, maar ik neem aan dat je doelt op de reis waarop hij Amerika ontdekt.

In die tijd was het heel belangrijk om te handelen met Indië (de vroegere naam voor India, Indonesië en andere landen in Azië). De handel in specerijen was namelijk zeer winstgevend. Men ging helemaal om Afrika heen varen om in Indië te kunnen handelen.

In de tijd van Columbus wist men al dat de aarde rond was en ging men plannen maken voor een westwaartse route naar Indië, die door Columbus uitgevoerd zou worden.

Wanneer je dat als doel neemt, dan heeft Columbus jammerlijk gefaald. Op de eerste plaats heeft hij helemaal geen nieuwe route naar India, Indonesië e.d. ontdekt, en al zou hij doorgevaren zijn, dan nog was de route via de grote oceaan zo ver dat hij langer was dan via Afrika.

Columbus als ontdekkingsreiziger is natuurlijk erg beroemd. Als het zijn persoonlijke doel was naam en faam te verwerven, dan is hij daar natuurlijk overduidelijk wél in geslaagd.

Toegevoegd na 8 minuten:
N.a.v. de ontdekkingen van Columbus heeft Spanje grote delen van Amerika veroverd. (Met name in Zuid-Amerika) Hierbij zijn vele schatten en goederen buitgemaakt. Op een andere wijze dan bedoeld is er dus ook indirect finacieel succes geweest.