Welk dialect wordt er in limburg gesproken?

Ik moet een powerpoint over Maastricht maken, ik wil iets vertellen over het dialect wat daar gesproken word. Alleen kan ik er geen duidelijke informatie over vinden. Graag vandaag nog antwoord!
Dank je(u) wel

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (2)

In Zuid-Limburg spreekt met Limburgs.
http://www.limburgsedialecten.nl

Toegevoegd na 50 seconden:
De grens van het Limburgs is niet te trekken op taalkundige gronden. Daarom heeft men besloten om 'het Limburgs' samen te laten vallen met de provinciegrenzen. Men beschouwt alle dialecten binnen Limburgs als 'Limburgs'. Men doet dat ook met dialecten waar men wel eens 'Gelders' tegen heeft gezegd: de dialecten van het noordelijkste punt van Limburg. Het is een politiek besluit om al deze dialecten 'Limburgs' te noemen, geen taalkundig. Hier wordt met 'Limburgs' alleen maar bedoeld: alle dialecten die van oudsher in Nederlands Limburg gebruikt worden.
12 jaar geleden
In Limburg spreekt men eigenlijk wel in iedere stad of dorp met een iets ander dialect. Over het maastrichts dialect staat heel veel informatie op de bijgaande link.