Hoeveel woog vroeger een ridder inclusief uitrusting?

Dus inclusief harnas en wapen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
7.6K

Het beste antwoord

De uitrusting van een middeleeuwse ridder zal 25 à 30 kg gewogen hebben. Dat maakte de ridder nog net beweeglijk genoeg om te paard te gaan, te knielen en een paard te bestijgen. Bedenk dat de mensen in die tijden een stuk kleiner waren, zodat je er met 90 à 100 kg voor ridder en uitrusting wel bent. Was beweeglijkheid belangrijker dan bescherming dan droeg de ridder een lichtere uitrusting, terwijl ook de welstand van de ridder een rol speelde. Ze waren lang niet allemaal rijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Fijn dat je er een bronvermelding bij gezet hebt.

Andere antwoorden (2)

De uitrusting woog al gauw 15 kilo, tel daar een volwassen man bij op en je zit al gauw aan de 100 kilo
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Utrecht
12 jaar geleden
Vergeet niet dat mensen vroeger veel kleiner waren dan nu. Een man van 85kg was echt een Dik Trom. Reken eerder op 65 kg.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daartegenover staat dat ridders topsporters van die tijd waren. Dus dat betekent veel spiermassa waardoor ze zwaarder zijn. Maar is 15 kg niet wat weinig met borstplaat zo'n net dingetje scheenbenen etc. ?
Ken je de uitdrukking 'in het zadel gehesen'? De ridderuitrusting was zo zwaar, dat ridders met een middeleeuwse hijskraan op het paard gezet moesten worden. Dat was een lastig karweitje. Dus soms werden ze per ongeluk 'over het paard getild.'
Dit geeft al aan dat het loodzwaar was. In films zie je ridders rondrennen in hun harnas, maar dat was echt onmogelijk.
Nu kende iedere periode en ieder land zijn eigen 'mode' harnas, dus het gewicht is niet precies aan te geven. Maar op minstens 35 kg moet je wel rekenen. Neem daarbij het gewicht van de ridder zelf, en je zit al snel op de 120 kilo. Daarbij komen nog de wapens.
Arme paarden...