Waar ligt volgens jullie Atlantis?

Weten[ of denken natuurlijk] waar Atlantis ligt.

Toegevoegd na 14 minuten:
Grrag een specifiek uitleg erbij

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.9K

Het beste antwoord

De vraag is bijna niet te beantwoorden omdat de bronnen over Atlantis heel beperkt zijn.

Ten eerste is het natuurlijk zeer de vraag of het ooit bestaan heeft, persoonlijk denk ik van niet, hoewel het wel zeer interessante stof is en er buiten Atlantis om wel meer verhalen zijn over verloren (ei)landen, die door de een of andere natuurramp zouden zijn verdwenen. Je zou hieruit kunnen concluderen dat de fantasie van mensen gewoon heel rijk is, persoonlijk denk ik dat er misschien een kern van waarheid in dit soort verhalen zit.

Of dat betekent dat er echt een eiland is geweest dat verdwenen is betwijfel ik, misschien is het eerder een collectieve manier geweest om dingen (kennis en vaardigheden) te verklaren die afkomstig waren van een bron die zelfs voor de mensen in de tijd van Plato niet meer terug te leiden waren naar een bron.

Even puur een voorbeeld, stel dat wij nu niet meer wisten wie de gloeilamp had uitgevonden, maar we gebruiken hem wel allemaal, we zouden dan collectief met een verhaal kunnen komen over een hoogontwikkelde man die op een berg woonde in Zuid-Amerika, we weten niet meer waar, maar die berg is verdwenen door een natuurramp. Dit soort verhalen zal nu denk ik niet zo gauw meer ontstaan, maar het kan heel goed een manier zijn geweest die in het verleden werd toegepast om iets een plaats te geven waar belangrijke details onbekend van waren.

Volgens Plato was Atlantis voorbij de Pilaren van Hercules, dat zijn de twee uiteinden van het land die de Straat van Gibraltar begrenzen. Het hangt ervan af hoe je die uitspraak wilt opvatten, maar ik denk dat Atlantis dus ten westen van de Middellandse zee zou moeten hebben gelegen, bijvoorbeeld ergens in de Atlantische Oceaan. Ik heb zelfs nog wel eens gedacht aan Antarctica, maar dan in een lang vervlogen periode toen de polen zich nog niet bevonden waar ze nu zijn.

Dit is natuurlijk allemaal speculatie, ik ben er 90% of meer zeker van dat Atlantis niet kan hebben bestaan of dat op zijn minst de informatie die we erover hebben zeer twijfelachtig is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

in een sprookjesboek.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
onder water.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vlak onder de oppervlakte ...

... van je fantasie
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Diep in de zee...diep in de zee !!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op mijn tomtom
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
aangezien het bestaan van atlantis ontsproten is aan de fantasie van een griekse schrijver kun je zeggen dat het nergens ligt. Ook in het oude Griekenland bestond de behoefte om het onverklaarbare te verklaren, een schrijver en filosoof bedacht daarvoor een mythisch land waar de technologie veel verder was dan op de rest van de wereld,dat land zou in zee verdwenen zijn. Al zou dit kloppen dan zou het nu verdronken land atlantis niet meer interresant zijn voor de techniek van vandaag, anders hadden ze het wel overleefd en wisten we waar het zou moeten liggen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Over Atlantis kun je vele theorieën/speculaties terugvinden op internet, die het vooral NIET met elkaar eens zijn.

Op het Wiki-artikel over Atlantis (eiland), staat zelfs expliciet "De neutraliteit van dit artikel wordt betwist":

Atlantis is een hypothetisch eilandenrijk waarvan de historiciteit uiterst twijfelachtig is. Door een catastrofe zou het rijk plotseling zijn verdwenen. De Atlantische oceaan dankt zijn naam aan dit hypothetische gebied.
Volgens de overlevering leefden de bewoners van Atlantis in een gouden tijd. Ze waren begaafde zeelieden die een rijke zeevloot bezaten. Verder zouden ze een grote kennis hebben gehad van onder andere de astronomie, bouwkunst en wiskunde. De bewoners van Atlantis zouden verbonden geweest zijn aan de goden: de Atlantiërs moesten haar wetten volgen.

De Griekse filosoof Plato (427-347 voor Christus) was de eerste die over Atlantis schreef. In een van zijn dialogen vertelt het personage Critias dat zijn grootvader het verhaal over Atlantis rechtstreeks van de grote Solon (638 – 558 V.C.) vernomen zou hebben. Hoe het land eruit zag, is door Plato bij monde van deze Critias in detail beschreven. Het eiland Atlantis lag buiten de Middellandse Zee, dus nog verder dan de Zuilen van Hercules (de straat van Gibraltar).
Volgens Plato's dialoog verdween het rijk ongeveer 9500 voor Christus door een wereldwijde catastrofe, een soort zondvloed, waardoor ieder spoor van het land werd weggewist.

Veel onderzoekers houden het bij de Atlantische Oceaan, als plaats waar het eiland gelegen zou moeten hebben.

Er wordt zelfs verondersteld dat er nog sporen zijn, ongeveer 800 km WNW van Tenerife. (Zie 2e link)

Hopelijk kun je er wat mee, denk ervan wat je wilt, dat doen meerdere mensen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In aanvuling op bovenstaande: vermoedelijk was dit het huidige eiland Thera in de middellandse zee dat met een gigantische vulkaan-explosie is opgeblazen omstreeks die tijd. Het is een discussie over een 0 teveel of een 0 te weinig in afstand. Antartica is ook interessant, maar dan zou het pakijs er eerst vanaf moeten. Wat ook pleit voor een ècht verzonken eiland in de Atlantische oceaan: de Azteken in midden-Amerika hadden als oorsprong-legende dat zij afkomstig waren van het verzonken rijk "Aztlan": "klinkt als.... Wie het weet mag het zeggen.
Belangrijkste vind ik van de legende dat het ons terechtwijst in de (arrogante) vooruitgangsgedachte: alles wat er nu is, was er waarschijnlijk ooit al eens een keer.
Behalve nucleaire techniek en de computers en het www?!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
volgens mij ligt dat net in zee bij het eiland utopia