Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat was het verschil tussen Jagers en gewone infanterieregimenten in de napoleontische oorlogen?

En wat was precies de functie van Jagers op het slagveld?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
609

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

eerst even een antwoord op de vraag en dan op jou uitleg.

Het verschil tussen reguliere infanterie en jagerdivisies is dat reguliere infanterie deel uitmaakt van het reguliere leger en ook reguliere taken uitvoert(nooit gedacht dat ik zo vaak regulier in een zin kon gebruiken). De taken liepen uiteen van deelnemen aan een veld slag als het foerageren.

Jager waren echter meer de verkenningseenheden en de sluipschuters. Zij opereerde niet zozeer in formatie maar waren meer de Skirmishers van het leger. In latere perioden werden zij meer en meer omgevormd tot een standaart infanterie regiment al waren zij erg licht uitgerust.

Nu dan de vraag over hoe ze op het slagveld deelnamen.

Zij waren in de vroegere periode niet zoveel betrokken bij veldslagen op zich. Zij opereerde meer rondom het slagveld door specifieke personen uit te schakelen. wat later werden zij ingezet als anti cavalerie troepen, zij waren hier zo geschikt voor door hun losse manier van vechten waar reguliere infanterie in formatie vocht vochten jagers in los groepsverband.

Je kunt ook nog even op wikipedia kijken.

Toegevoegd na 2 minuten:
ik zie net dat ik al eerder een vraag van je heb beantwoord(of moskou bewust is laten vallen). Volgens mij geeft Lieven(dat was je nu aan het lezen dacht ik) ook een prima omschrijving van de jagerdivisies.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding