Had iedereen in de DDR in tv?

Of stonden hier net zoals bij alle andere dingen ook wachtlijsten voor, en waren het normale tv's of juist ouderwetse in vergelijking tot het westen van Duitsland?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.8K

Antwoorden (2)

Niet iedereen als je arm was bijv niet
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In de voormalige DDR ging de officiële testuitzending voor televisiebeeld op 21 december 1952 van start. Maar het zou nog enige tijd duren voordat de reguliere programma's van de Deutsche Fernsehn Funk (DFF), de toenmalige Oost-Duitse Staatsomroep, zouden worden uitgestraald. Pas in 1955 kwam in de DDR een einde aan de experimentele uitzendingen.
Het televisietoestel wat in Oost-Duitsland te koop was, werd (uiteraard) onder staatstoezicht gemaakt. Het ging om de S.A.G. Sachsen Werk in Radeborg geproduceerde toestel "Leningrad T2". De naam geeft het al aan, een in licentie gebouwd toestel, dat zijn oorsprong had in de voormalige Sovjet Unie. In 1957 kwam er een tweede televisietoestel op de markt. Het ging daarbij om de "Stassfurt Fernseher", die door de staat in massaproductie werd vervaardigd. Een dergelijk toestel kostte in 1957 rond de 1.500 Mark, en vormde dus zeker nog lang niet voor elk huisgezin een toegankelijk gebruiksmiddel. Ondanks de hoge prijs bleef het aantal geregistreerde televisietoestellen echter stijgen. In 1960 werd in Oost-Duitsland het gegeven gevierd dat de miljoenste kijker was aangemeld.
Veel inwoners van de DDR keken stiekem naar de West-Duitse televisie.
Amadea