waarom is de rotskoepel , al-aqsa moskee, heilige graf kerk gebouwd?

ik moet een werkstuk maken, maar deze vragen vind ik nergens.
waarom zijn deze gebouwen gebouwd?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.6K

Antwoorden (2)

Gevonden op wiki:

"Voor Abd al-Malik had het gebouw vooral een belangrijke politieke functie. In zijn byzantijnse bouwstijl lijkt de Rotskoepel als twee druppels water op het eerste deel van de Heilig Grafkerk, de veruit belangrijkste christelijke kerk in de stad, die zich enkele honderden meters verderop bevindt. Volgens sommige historici wilde Abd al-Malik dan ook met het bouwwerk duidelijk maken dat de islam in tegenstelling tot het christendom de definitieve religie was. Ook aannemelijk is, dat Abd al-Malik met dit indrukwekkende monument hoopte de bevolking - en hun belastinggelden - aan zich te binden en zo te concurreren met de heersers van de heilige steden Mekka en Medina. Daarnaast wilde hij natuurlijk aan de wereld duidelijk maken dat de islam een macht was geworden om rekening mee te houden."

http://nl.wikipedia.org/wiki/Rotskoepel#Politieke_betekenis
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het lijkt me dat deze gebouwen om verschillende redenen gebouwd zijn. De rotskoepel om de plek te eren waar volgens de overlevering Mohammed ter hemel gevaren is. De rotskoepel is geen moskee. De al-aqsa is een moskee op de heilige tempelberg waar Joden vroeger hun tempel hadden, dit gebouw is wel als moskee gebouwd en wordt gezien als een van de heiligste plekken van de Islam.
De heilig grafkerk is gebouwd op de plaats waar Jezus volgens de kerk gekruisigd en begraven is. Vele Christelijke kerkgenootschappen hebben in (en op) het gebouw kapellen en altaars.
Op het gebouw staat met name het Ethiopische klooster, de Ethiopiërs moesten de kerk uit omdat ze de huur niet konden betalen.
Overigens is er nog een belangrijke heilige plaats nabij, namelijk de klaagmuur, dat is de muur van de al eerder genoemde tempelberg, en het enige wat nog van de Joodse tempel is overgebleven. Dat is voor de Joden een heilige plaats.
Zo heb je zeer heilige plaatsen van de drie monotheïstische religies pal bij elkaar in Jeruzalem. Dat is ook de reden waarom Jeruzalem steeds weer de inzet van strijd is, bijvoorbeeld de kruistochten.
Ik het Arabisch heet Jeruzalem Al-Quds, dat betekent de heilige.

Op de foto kun je duidelijk zien dat de rotskoepel pal bij de klaagmuur (rechts onder) is. De rotskoepel staat (net als de al-aqsa op de tempelberg, de klaagmuur is een de westelijke muur van diezelfde berg.