Waarom werden houten tonnen vroeger rond gemaakt? (ipv vierkant, wat een stuk makkelijker is om te maken)

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1K

Antwoorden (1)

Ronde tonnen zijn beter bestand tegen druk van binnenuit (gistproces) en makkelijker te vervoeren doordat je ze kan rollen.
BarendV
7 jaar geleden
+
..en vloeibare inhoud zorgt ervoor dat het hout uitzet en waterdicht wordt vanwege de vorm en constructie met de ringen. Sterker nog, een droge ton is zo lek als een mandje. Plus de constructie is al meer dan 2000 jaar geschikt voor eenvoudige massaproductie.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
+ die tonnen vallen niet zo snel in duigen door de ronde hoepels eromheen
Ivana
7 jaar geleden
Joan: als ze niet met vloeistof worden gevuld of in een vochtige omgeving staan, vallen ze binnen de kortste keren "in duigen".