Waarom beeldden egyptenaren ten tijde van de pharao's mensen bijna altijd 'en profile' af ?

Niet op standbeelden of b.v. mummiemaskers bedoel ik, maar op tekeningen op stenen wanden, inscripties en vazen en zo.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2K

Antwoorden (5)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het kostte waarschijnlijk meer inkt om een heel gezicht te tekenen en werd de tekening duurder.

Toegevoegd op 11-06-2009 16:58:15
En het kostte natuurlijk meer ruimte.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het merendeel van de kunst werd vervaardigd om de donkere interieurs van de tempel te versieren, buiten het zicht van het publiek, of anders om met de doden te worden begraven in hun tomben om hen in het hiernamaals te beschermen en te onderhouden. Dit verklaart waarom twee-dimensionele taferelen, met hun opvallend eenvoudige vorm en gebrek aan perspectief, voor het moderne oog aanvankelijk bijna kinderlijk lijken. Maar dat zou duiden op wanbegrip van hun basale functionele doel, omdat men geloofde dat de juiste rituele bezwering dergelijke afbeeldingen letterlijk tot leven wekken. Om zo volledig mogelijk te kunnen zien, horen, ruiken, en spreken moest het portret van de godheid of de overlevende zodanig worden afgebeeld dat elk relevant lichamelijk kenmerk zo duidelijk mogelijk zichtbaar was. In de kunst in twee- dimensies wordt het gezicht daarom en profil getekend om zo de ogen en de mond optimaal naar voren te laten komen, waarbij het oog volledig werd afgebeeld, alsof het van voren werd gezien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De oude Egyptenaren kozen er bewust voor om de afbeeldingen twee-dimensionaal te maken. Ze kozen altijd die kant van het object, die het beste herkenbaar was. Een mensenhoofd kun je het beste herkennen en-profile, vonden zij, maar het lichaam aan de voorzijde. Vaak zijn er verschillende voorwerpen zichtbaar, allemaal bekeken van een andere kant (hun beste kant), maar teruggebracht tot één plat vlak.
AWM
14 jaar geleden
Om te laten zien we de koning is, Of ze laten belangrijke mensen zien