Zowel in de Eerste als de Tweede Wereldoorlog draaide het wel of niet eerbiedigen van de neutraliteit van Nederland door Duitsland eigenlijk om de Duitse aanval op Frankrijk.

In de Eerste Wereldoorlog probeerde Duitsland een aangepaste versie van het het Schlieffenplan uit te voeren. Dit plan behelsde een omtrekkende beweging door België om een aanval op Frankrijk uit te voeren. Het Schlieffenplan werd veranderd met de komst van de nieuwe legerchef Helmuth von Moltke. Een belangrijke verandering die Helmut von Moltke aanbracht was dat ze niet meer door Nederland trokken om aan te vallen. Een neutraal Nederland werd nuttig geacht als een "luchtpijp naar de Noordzee". In de Eerste Wereldoorlog mislukte dit plan door verschillende oorzaken.

Tijdens de Tweede Wereldoorlog meende Hitler dat de beperkte doorgang door België een knelpunt was. Hij besloot daarom dat ook het gebied van Nederlands Zuid-Limburg noodzakelijkerwijs bij de aanval betrokken moest worden.Dat dit een schending van de Nederlandse neutraliteit noodzakelijk maakte, was jammer maar niet meer dan dat ('Wanneer we de oorlog gewonnen hebben, vraagt niemand daar meer naar').
In het algemene beeld van de aanval op Frankrijk was Nederland slechts een nevenoperatie. De enige reden dat Duitsland toch een tamelijk forse legermacht tegen Nederland in het veld bracht, was dat het niet het risico wilde lopen dat een omvangrijke Britse interventiemacht in Nederland zou landen en vanuit Nederland het Duitse Ruhrgebied zou bedreigen. Bovendien wilde de Luftwaffe Nederland laten bezetten om van daaruit Engeland te kunnen bombarderen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

WO1 begon als oorlog tussen Servië en Oostenrijk. Duitsland was een bondgenoot van Oostenrijk en hielp hen. Rusland van Servië dus toen werd het een oorlog tussen Servië, Rusland, Oostenrijk en Duitsland. Frankrijk en Engeland besloten Rusland te helpen en mengden zich ook in deze oorlog. Duitsland was behoorlijk sterk en Amerika bemoeide zich er mee (voornamelijk omdat duitsland schepen van Amerika toegang ontzegde en bombadeerde).
In een notendop wereldoorlog 1. Nederland valt er dus buiten. Wij kozen ervoor geen kant te kiezen en de andere landen hadden geen reden ons aan te vallen.

Het ontstaan van wereldoorlog twee had een hele andere reden. Kort door de bocht gezegd wilde Duitsland over heel de wereld regeren, dus moesten ze ook Nederland aanvallen.

Ik kan er veel meer aan toevoegen, maar ik denk dat dit al wel antwoord geeft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Keizer Wilhelm was nog verre familie van Koningin Wilhelmina en evengoed trokken zijn troepen wel door Zuid-Limburg om een snelle aanval te hebben.
Hitler geloofde niet in de blijvende neutraliteit van Nederland en bovendien was Hitler uit op een groot Germaans rijk, waar Nederland toch ook deel van zou moeten uitmaken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat Adolf Hitler net voor de WO2 zoveel macht had verzameld en daardoor zoveel volgelingen had.
Om herhaling te voorkomen dat een EU-land een ander EU-land nogmaals de oorlog zou verklaren is de EU opgericht.

Na de Tweede Wereldoorlog vonden veel mensen dat er nooit meer oorlog mocht komen in Europa. Dus de vijanden Duitsland en Frankrijk probeerden en moesten vrede sluiten. De doel er van was dat als alle Europese landen samen gingen werken dat er dan nooit meer oorlog zou komen tussen die landen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daar is niet een kort antwoord op gegeven, zonder bepaalde dingen weg te laten, maar ik zal het proberen.
De Eerste Wereldoorlog ontstond doordat veel grote rijken in Europa verdragen met elkaar hadden, die elkaar beschermden. Daaruit ontstond een conflict met aan de ene kant Duitsland, Oostenrijk-Hongarije en de Ottomanen, en aan de andere kant o.a. Rusland, Frankrijk en Engeland. Nederland en België waren twee relatief kleine onbelangrijke landen in dit conflict. De neutraliteit van België was een reden voor Engeland om Duitsland de oorlog te verklaren, omdat Duitsland de neutraliteit van België ophief. Nederland raakte niet betrokken in het conflict.
In de Tweede Wereldoorlog wilde Nederland neutraal blijven, maar er werd bijvoorbeeld wel gemobiliseerd n.a.v. de ontwikkelingen in Polen. Naarmate de oorlog vorderde, waren er strategische (aan zee, Engeland aan de overzijde) en ideologische redenen (rassenfilosofie) voor Duitsland om tóch Nederland te bezetten.

Heel kort door de bocht, in beide Wereldoorlogen was Nederland neutraal, alleen in de Tweede Wereldoorlog werd dit niet door Duitsland geëerbiedigd.