Ook hadden de duitsers de media in handen, kranten mochten niet zeggen : "6 april nationale staking aangekondigd"
Het kon alleen door illegale blaadjes, maar die kunnen niet iedereen bereiken, want ze waren toen der tijd zwaar illegaal, aan de eind van de oorlog zijn er ook mensen vermoord omdat ze die krantjes leverde, denk maar aan het meisje met de rode haren.
Als de media toendertijd niet onder duits bestuur stond, konden de kranten samen een datum uitzoeken om het hele land stil te leggen, maarja, dat was verboden, en je weet niet zomaar wie je kan vertrouwen, dus je gaat niet zomaar alles tegen iedereen vertellen.

Als echt heel Nederland meedeed was straffen ook wat moeilijker,maar niet iedereen deed mee. en er waren ook meerdere mensen doodgeschoten en , zoals de persoon boven me zei, de gemeentes kregen zware boetes voor die tijd. dus die laten het wel aan hun hoofd.

En bedenk wel, het was dan wel oorlog, maar mensen proberen er toch het beste van te maken, en als je een gezin hebt, wil je toch eerst je eigen gezin van voedsel voorzien, en niet meedoen met grote verzetdaden, want dan kon er gebeuren dat je gestraft werd, en niet meer voor je gezin kon zorgen.

Toegevoegd na 1 minuut:
en nog een toevoeging voor de media: daarom vind ik het zo belangrijk dat de media alle vrijheid heeft. De media is er om de staat te controleren, en niet andersom, zoals nu in Hongarije gebeurt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Einde staking De Duitsers braken de staking met geweld, intimidatie en meedogenloos ingrijpen. Hierbij vielen negen doden en 24 zwaargewonden en talloze stakers werden gevangengenomen. Na twee dagen was de staking ten einde. Dit was een gevolg van de combinatie van enkele factoren: het Duitse ingrijpen, de stakingsparolen van de CPN (de staking mocht slechts twee dagen duren) en de druk van het Amsterdamse gemeentebestuur om het werk te hervatten. De steden die meegedaan hadden aan de staking kregen van de Duitsers hoge boetes opgelegd. Amsterdam moest 15 miljoen betalen, Zaandam een half miljoen en Hilversum 2, 5 miljoen. Omdat er in Hilversum, net als in Amsterdam, ook was betoogd was hun boete relatief gezien hoog.

Bron Wikipedia

Vergeet ook niet dat de duitser strengen en harde maatregelen tegen mensen namen die hun tegenwerkte.
Er zijn nog zat acties ondernomen die veel mensen het leven hebben gekost