bestaat de 'pure' volbloed nederlander?

je hebt sommige mensen die zichzelf echt geweldig vinden omdat ze 'puur' hollands zijn.

maar ik is het niet zo dat zowat niemand uit nederland volbloed is zover ik weet zijn er enorme emmigratie golven geweest en kan NIEMAND zeggen dat IK ben volbloed hollander en jij niet.
(1800 als eind lijn anders is niemand 'volbloed')
iemand in frankrijk die zoiets beweert is iets anders denk ik want daar bestaan hele dorpen die alleen trouwen met eigen inwoners ...

Toegevoegd na 16 minuten:
het stond er duidelijk in dacht ik:
vanaf ong 1800 gezien toen bestond nederland zo'n 200 jaar.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.8K

Het beste antwoord

neen, die kans klein, er zijn meestal andere nationaliteiten mee vermengd. In kleine dorpjes, waar de mensen vaak met dorpsgenoten trouwen is het misschien nog mogelijk.
De kans op inteelt is daar echter groot, dus zo'n volbloed is dan ook tevens een zwakke schakel. Kijk maar naar honden die doorgefokt zijn vanwege het ras. Mengelingen zijn juist de sterkere soort.
12 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

De pure Nederlander bestaat niet. Er zijn altijd invloeden geweest. Denk aan koloniën, emigraties.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wij hebben hier de Romeinen gehad, de noormannen, Oostenrijkers, Spanjaarden, Duitsers (we zijn van Duitschen bloed) en dit is nog maar het begin van de rij, dus het gaat er maar om wat je als puur beschouwt
12 jaar geleden
Nederland bestond nog niet toen de mens ontstond. Dit is pas later ontstaan door invloeden van de zee.
Ook zijn er andere invloeden, zoals immigratie en overnames door verschillende landen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ligt eraan hoe je het bekijkt.

Zo'n 80% van de "volbloed" Nederlanders stamt voornamelijk af van immigranten die zo'n 10.000 jaar geleden naar Nederland zijn gekomen.

De overige 20% voornamelijk van latere immigranten (dus wel blanke).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, de pure volbloed nederlander bestaat niet want volbloed is iets voor dieren, het betekent dat een dier raszuiver is. Willen die mensen zich vergelijken met dieren ofzo?

http://nl.wikipedia.org/wiki/Volbloed
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een mens is ook een diersoort.
In feite is alleen Hollander iemand die uit Noord- of Zuid- Holland afkomstig is. Wat je voorouders aangaat, je weet nooit waar ze precies vandaan komen en niet elk verhaal is altijd waar! En die twee huidige provincies waren bijvoorbeeld in de Romeinse tijd amper bewoond, het was deels water en deels moeras en wat duinen. Dus waar hebben we het over? Geleuter over raszuiverheid is na WO II echt onfris en not done.
Alleen net DNA onderzoek kom je ietsje verder ; ook onderzoek aan materiaal van de tanden kan tot 125.000 jaar terug worden gebruikt om na te gaan waar iemand heeft geleefd. Kan dus per ongeluk ook best in de regio Holland zijn. Maar uiteindelijk hebben we allemaal 2 tot 4% DNA van de Neanderthaler Mens en als je nog verder weg gaat komen we allemaal uit Afrika. Iedereen is een kluts. Prachtig boek hierover is het Verhaal van de mens.