wanneer en hoe kwamen de sociale wetten tot stand?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
8.9K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarom gaan jullie zelf niet eens een beetje je best doen voor je huiswerk????

Het beste antwoord

Rond 1850 was er in Nederland de industriële revolutie, overal werden fabrieken gebouwd waar van alles geproduceerd werd. In deze fabrieken was veel personeel nodig. De fabrieksdirecteuren wilden maar weinig voor het personeel betalen, en daarom namen ze veel kinderen aan. De kinderen werkten vaak en erg lang, 6 dagen in de week van 6 uur `s morgens tot 6 uur `s avonds. De kinderen konden niet naar school, omdat de ouders dit niet konden betalen, en het geld wat de kinderen binnenbrachten konden ze niet missen. Minister van houten vond dat dit niet kon, en stelde daarom een wet in, kinderen onder de 12 jaar mochten niet meer de fabriek werken. Het kinderwetje van Van houten is één van de eerste sociale wetten, maar pas in 1900 werden de eerste ”echte” sociale wetten opgesteld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

1901: Nu komt het begin van een hele serie sociale verzekeringswetten (werknemers verzekeringen). In dit jaar wordt een wetsvoorstel voor de Ongevallenwet ingediend. Het wetsvoorstel voor de leerplicht (uit 1874) wordt nu een échte wet--> de Leerplicht wet, en er komt een Woningwet....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De echte officiële sociale wetten kwamen ongeveer tegelijk op met de industrialisatie.
Maar 'armenzorg' is iets wat nogl honderden jaren terug gaat. De meeste armen zorg kwam vanuit het geloof.

Hier een klein voorbeeldje uit het Egyptische dodenboek (onstaan 1500-1000 v Chr)

'.. zegt de dode tegen zij rechters in de onderwereld: ' Ik heb brood gegeven aan de hongerigen, water aan de dorstigen, kleding aan de naakten en een veerboot aan wie aan de oever was gestrand'.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met sociale wetgeving wordt bedoeld dat de rechten van zwakkeren in de samenleving algemeen worden geregeld.
Hanteer je een brede definitie van "sociaal" dan zijn alle wetten sociaal.
Maar met de "sociale wetgeving" in engere zij bedoelt de wetten die afgekondigd werden zo rond en na de overgang naar de 20 eeuw. Je moet je voorstellen dat de Middeleeuwse samenleving alles geregeld werd door de gilden (en de kerken). Toen het gildensysteem omver viel en het vroegkapitalisme begon verdwenen ook de sociale regels van die gilden. De gilderegels waren niet algemeen want behoorde iemand niet tot een zeker gilde dan werd hij of zij er ook niet door beschermd.
Zo rond de eeuwwisseling waren er veel mensen die geen enkele opvang hadden. In sommige landen braken revoluties uit en namen de behoeftigen of zij die beweerden hen te vertegenwoordigen de macht over.
In Nederland kwam het niet zo ver kwamen de sociale wetten via het parlement tot stand. En waren dus algemeen van aard, dus voor iedereen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1848: Er wordt overal in Europa revolutie geschopt, revolutie door de liberalen, zij wilden meer invloed op de politiek, en minder macht voor de koningen.
Koning Willem II wilde niet afgezet worden, liever minder macht dan helemaal geen macht meer, dacht hij.

1854: De armenwet wordt ingesteld, de overheid gaf alleen geld aan de bijzonder arme mensen die ook geen hulp kregen van liefdadigheidsinstellingen. Maar dit was wel de eerste wet op het gebied van sociale wetgeving.

1870; Er is een comité opgericht die de sociale kwestie ging onderzoeken, dit was 1: ze wilden sociale problemen/kwesties bestuderen. En 2: ze wilden de aandacht voor de arbeiders vergroten omdat er anders misschien een klassenstrijd zou komen tussen de arbeiders en de werkgevers.

1874: Er komt nu een wet op kinderarbeid ook wel “het kinderwetje van Houten” genoemd. Deze wet is ingesteld omdat meneer van Houten vond dat kinderen niet de dupe mochten worden van sommige asociale liberale ideeën (gedateerde dogma’s). De wet komt erop neer dat kinderen tot en met twaalf jaar niet mogen werken, in de fabriek bijvoorbeeld. Alleen werkte deze wet niet zo, omdat er geen controle was op uitvoering van deze wet, en hij gold niet voor alle sectoren.
Met (of door) deze wet begon men te beseffen dat sociale wetgeving, of sociale voorzieningen wel belangrijk waren waren in de maatschappij.