Is Alexander de grote vermoord of door ziekte gestorven?

Er zijn vele geruchten en beweringen over de dood van alexander, zou hij vergiftigd zijn door zijn eigen mensen of heeft hij door zijn reis heen een ziekte opgelopen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.6K

Antwoorden (5)

Alexander maakte plannen voor veldtochten naar het Arabische schiereiland en tegen Carthago, maar op 11 juni 323 v.Chr. stierf hij op 32-jarige leeftijd in het paleis van Nebukadnezar II in Babylon aan een plotselinge koorts. Mogelijk is dat Alexander, die voor hij deze laatste keer Babylon binnentrok, verbleef in een kamp in de moerassen rond Babylon, een aandoening aan zijn longen heeft opgelopen. Dit zou hebben geresulteerd in een longontsteking, die hem fataal is geworden. Voor de theorie van de longontsteking pleit ook het feit dat Alexander enige tijd daarvoor een pijl in zijn borstkas had gekregen bij de verovering van een stad. Alexander was zelf met maar drie anderen als eerste de muur overgeklommen om de stad te veroveren en had daarbij de verwonding opgelopen. Daarvan leek hij te zijn genezen, maar het is niet onmogelijk dat zijn longen toch een zwakke plek waren gebleven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is mogelijk dat hij teveel Hellebore kreeg toegediend, een medicament dat in grote dosis dodelijk is.Hij lag twaalf dagen ziek, hoge koorts, in die tijd kenden ze alleen snelwerkend gif, dus waarschijnlijk malaria in combinatie met overdosis drank en serieuze wonden.
http://uk.answers.yahoo.com/question/index?qid=20060910021950AAqwx7X
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kort na zijn terugkeer naar Babylon werd Alexander getroffen door malariakoorts en hiervan is hij niet hersteld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niemand weet het en beide mogelijkheden worden genoemd. Er is geen aanwijzing wat echt is gebeurd
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alexander de grote had vele veroveringen. Zijn soldaten hadden heimwee door de constante oorlogsvoering. Ze wouden heel graag terug. Alexander ging tot het uiterste en wou Indië veroveren. Op zn aankomst daar had hij geen flauw idee wat hem te wachten stond. Hij viel aan met zijn leger, met hij aan kop. Hij kwam een olifant tegen wat hij nog nooit meegemaakt had tijdens zijn oorlogsvoeringen. Hij probeerde de ruiter te doden ,maar in plaats daarvan werd hij geraakt door een boog en viel van zijn paard.

Hoe dan ook,kort daarna ging hij bijna sterven maar hij haalde het en besloot om terug te gaan naar Babylon.
Op zn weg naar Babylon geneesde hij en werd hij steeds beter en beter. De soldatenofficieren vreesden dat hij zou zeggen dat hij het nog is ging proberen om Indië te veroveren.

Tijdens een avondfeest werd er gif toegediend in de wijn van Alexander. Alexander dronk het volledig op en werd ziek door de gif. Kort daarna stierf hij.
De antwoord of deze vraag is dat Alexander vermoord werd door zijn dienaren,de soldatenofficieren.

Bijna elke grote bekende koning werd vermoord door zijn eigen dienaren zoals Ceasar,Peter de Grote van Pruisen,Antonius,Hannibal,Cyrus de Grote,.....