Dansen bestond in de prehistorische tijden, ze hebben dat ontdekt door de tekeningen en tekens in grotten. In de tijd van de oude Grieken en Romeinen bleven de mensen dansen. In de Middeleeuwen schaften de kerk in Europa dansen af, maar toen de Renaissance kwam rond 1450 werd het weer populair. De eerste geschreven dansen komen uit het jaar 1670. Die werden geschreven aan het hof van Lodewijk de 16de door Louis Pecourt. Vroeger werd er veel in groepen gedanst.In kringen en rijen, zoals je nu nog kunt zien bij het volksdansen en line dance. In de achttiende eeuw (1700- 1800) werd de Weense wals voor het eerst gedanst. Meteen werd ervoor gewaarschuwd. Men vond deze dans onfatsoenlijk en ongezond!!! In 1912 kwam de tango naar Nederland. De paus verbood deze dans voor katholieken. Dat maakte de tango extra spannend en hij werd heel veel gedanst. In de jaren '60 liepen de dansscholen leeg. Het was de tijd van de twist en daarna de beat en de soul Hieraan werd op de dansscholen geen aandacht besteed. Dit wilde gedoe had niets te maken met stijldansen. Op de bijbehorende muziek kon je niet eens dansen was de mening van de dansleraren. Op de dansscholen werd dus klassieke dansmuziek gedraaid en niets anders. Daar had de jeugd geen zin in en stijldansen raakte uit. Rock & roll, twist, beat, soul en house zijn mode dansen, niet te vergeten de breakdance en de linedance. Zo'n dans wordt een tijdje door veel jonge mensen leuk gevonden. Dan komt er weer een nieuwe dans en de vorige verdwijnt. Mode dansen volgen elkaar in snel tempo op.
fremar
13 jaar geleden
De dans was er waarschijnlijk al, voordat de mens een taal had. Hij was vooral bedoeld om de ander te laten zien:" Kijk eens hoe sterk en energiek ik ben, met mij kun je rustig paren"
Net zoals vogels en andere dieren nog steeds dansen om een partner te vinden.
13 jaar geleden
De geschiedenis van de dans begint al in de prehistorie. Aanwijzingen daarvoor leveren tekeningen en inkervingen in grotten. De oudste dateren uit circa. 30.000 v. Chr.
Jagersvolken imiteerden in hun dansen dieren. Er werd gedanst rond een object of mens (rondedans) waarbij men elkaar niet aanraakte. Natuurvolken gebruikten de dans onder andere als ritueel om de goden tot tevredenheid te stemmen of om gunsten af te dwingen. Deze magische dansrituelen hebben zich in de loop van de tijd ontwikkeld tot de dansvormen die we nu kennen.
Amadea