Is het Napoleon of Napoléon

Hoe schrijf je Napoleon? Zo Napoleon of zo Napoléon? Of heeft het te maken met Code napoleon?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Napoleon schrijf je zónder accent aigu.
Die voornaam wordt in het Spaans wél met dat teken geschreven. Zo heeft El Salvador een president gehad die José Napoleón Duarte heette.

Toegevoegd na 1 uur:
Op http://beeldbank.nationaalarchief.nl/nl/afbeeldingen/thema/124-historische-documenten/indeling/detail/start/3 vind je een origineel document met de handtekening van Napoleon Bonaparte:
Plaatje bij antwoord
Amadea
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Napoleon Bonaparte

De Code Napoleon was de naam voor de burgerlijke wetgeving in de tijd dat napoleon keizer was
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Napoleon schrijf je zónder accent aigu.

Het is Napoleon
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ok,je schrijft t gewoon als Napoleon,maar spreekt het uit als Na-po-le-ón (met de nadruk dus op de vierde lettergreep!).

Dus in het Frans klinkt het als Nà-pò-le-ón Bó-na-pár-tè.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Napoleone di Bonaparte, in het Frans worden beide gebruikt. Met é is correct volgens de uitspraak van het Italo-corsicaans, maar zonder é is de officiële.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat hangt van de taal af en van de spelling. In Jacques Presser's 'Napoleon, historie en legende', wordt het vaak met accent geschreven, maar in moderne boeken van bijvoorbeeld Zamoyski of Welten niet. Daar spellen ze generaal Davout ook als Davoust. Het boek stamt uit 1946 dus ik denk dat het aan de spelling ligt.