Konden de eerste drentse boeren de hunebedden zelf hebben gebouwd of kregen ze hulp ?

Die boeren leefden 5500 jaar geleden verspreid in kleine gehuchten van 5 á 10 boerderijen. Hebben ze de kennis en kunde in huis kunnen hebben om traditionele steengraven te bouwen die qua architectuur en bouwwijze in heel noordwest Europa grote overeenkomsten vertoonden. Of hebben ze hulp gehad en zo ja van wie dan ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (3)

Nee hoor Drentenaren zijn zelf slim genoeg ;)
Hoe de hunebedbouwers de stenen van de grond kregen en zelfs stapelden is een raadsel. Machines waren er nog niet en de grootste stenen wegen wel 20.000 kilo! Archeologen denken dat ze van aarde een 'oprit' maakten. Ze gebruikten vervolgens ronde stammetjes om de steen overheen te rollen. Als de stenen op hun plek lagen, groeven ze de grond eronder weg en ontstond er een ruimte, de grafkamer. Het hunebed zelf bleef bedekt met aarde zodat het eruit zag als een heuveltje.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat ze wel hulp kregen van ossen om die keien van verre naar een punt te slepen en misschien zelfs bij het stapelen, maar als je slim bent kun je met eenvoudige middelen (helling, hefboom, touw) veel bereiken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ze kregen zeker hulp van hun buren en buurdorpjes. Zo'n hunnebed is een graf van een heel belangrijke persoon en als er een gemaakt moest worden, werkte iedereen samen.