Wat voor Make-up droegen dames in 1700?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.8K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de leerkracht latijn had vertelt dat de romijnen muggen gebruikden als oogpotlood!
mmm...lekker!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee ze zei muggen.. burk!
Amadea
13 jaar geleden
Latijn - verteld - Romeinen (merkwaardig hoe iemand les in Latijn kan hebben gehad, maar blijkbaar niet in Nederlands....)
Er wordt tegenwoordig trouwens aangenomen dat de Romeinen als oogpotlood galena gebruikten. Dat is een van loodsulfaat afkomstig mineraal. Bron: http://www.nu.nl/lifestyle/2158458/make-up-cleopatra-was-functioneel-.html

Het beste antwoord

Achttiende en negentiende eeuw
In de 18e eeuw in de zogenaamde pruikentijd, gebruikten vrouwen en mannen van adel of daaromtrent make-up, vooral witte poeder en rouge. Een bleek gezicht was namelijk een teken dat iemand niet vaak buiten kwam, dus geen zware arbeid hoefde te verrichten en daarom wel van goede komaf moest zijn. Daarentegen werden vrouwen uit lagere sociale klassen vaak als een prostituee gezien wanneer zij make-up droegen.

Rond dezelfde tijd in Japan droegen geisha's lippenstift van vermalen saffloer-bloemblaadjes. Ook werden hiermee de wenkbrauwen en de ooghoeken gedaan. Staafjes van bintsuke-wax, een zachtere versie van de haarwax die sumoworstelaars gebruiken, werden door de geisha's gebruikt als basismake-up. Witte pasta en poeder kleurden het gezicht, rouge omcirkelde de ogen en definieerde de neus meer.

In de negentiende eeuw verklaarde Koningin Victoria dat make-up onbeleefd is. Men zag het als een vulgair iets, dat alleen werd gebruikt door prostituees en acteurs.

Vanaf de tweede helft van de negentiende eeuw maakte make-up echter een ware revolutie door. Door het gebruik van natuurlijke producten als plantenextracten en (chemische) kleurstoffen kon men producten maken die toepasbaar zijn op bijna elk lichaamsdeel.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

De lippen en wangen werden rood gemaakt en ze maakten een soort namaak moedervlekken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rode rouge en lippenstift werden uitbundig gebruikt om gezondheid en klasse uit te stralen. Dat werd voorheen gezien als ordinair, maar na de revolutie in Frankrijk ging men daar anders over denken. Men hield van natuurlijke en meer gematigde kleuren en witte gezichten waren nog niet uit de mode. De middeltjes werden vaak thuis gemaakt en waren niet allemaal even gezond en hygiënisch. Er zaten lood, kwik, en zelfs kleine hoeveelheden arsenicum in. Aan het begin van de 18e eeuw gebruikten sommige vrouwen het giftige belladonna om de ogen meer te laten sprankelen. Een zeer pijnlijk ander alternatief was het gebruik van enkele druppels citroensap.
Amadea
13 jaar geleden
Kleine toevoeging: in die tijd hadden ze geen andere kleur lipstick en rouge dan rood (bloedrood). En ook geen andere kleuren oogschaduw dan zwart (houtskool). De basis was zo licht mogelijk.