In de periode van 1927-1953 heeft hij geregeerd.

Na de dood van Lenin kon de leiding van de communistische partij het niet eens worden, hoe de economie van Rusland aangepakt moest worden. Sinds de periode van de tsaren heerste er al grote ontevredenheid onder de Russische bevolking, Rusland was in veel opzichten achtergebleven bij de VS en West-Europa.
Er was haast geen industrie, het Russische volk was arm. De landbouw was de belangrijkste bron van inkomen.
De democratie was aan Rusland voorbij gegaan, het was Lenin niet gelukt om de economie te veranderen, Stalin wilde dat wel bereiken.
Hij wilde dat ook absolute en onbeperkt macht.
Heel wat zuiveringen hebben dan ook plaatsgevonden hij wilde iets groots presenteren en Lenin overwinnen.
1. De productie moest verdubbeld worden
2. Rusland moest economisch onafhankelijk worden
Stalin koos voor een 5-jaren plan. Deze moest ten koste van alles tot stand komen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Lenin was voor zijn dood de facto reeds uitgeschakeld door hersenbloedingen. Stalin zette in die periode zijn schaakstukken op strategische plaatsen. Hij zorgde er heel precies voor naar buiten te komen als de opvolger van Lenin, alhoewel Trotski de voorkeur genoot van Lenin en van de oudgedienden. Toen Lenin stierf werd Trotsky hiervan te laat verwittigd zodat hij niet op de begrafenis aanwezig kon zijn. Stalin speelde het intussen zo dat a/Lenin's Testament verdween b/al wie met trotski optrok werd gemerkt als verrader. Uiteindelijk werd Trotsky verbannen. Al wie niet met Stalin was (of dit kon worden) werd gelikwideerd (de Moskouse showprocessen). Deze gang van zaken duurde in totaal meerdere jaren. De Russische bevolking was intussen murw door de eerste wereldoorlog en de burgeroorlog (onder andere invasie door een europees leger waarvoor ook België soldaten en pantsers leverde). Daarenboven mislukten veel oogsten ...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Stalin was dus de linkerhand van Lenin en Trotski was de rechterhand van Lenin.
Voor de dood van Lenin had Trotski grote redevoeringen uitgevoerd om zo de massa te bereiken. Hij was dus zeer diplomatisch. Stalin was echter van agressieve geaardheid en dom laten we maar zeggen.

Stalin kreeg het leger achter zich, de geheime politie en dan moest Trotski schuld krijgen van collaboratie. Trotski moest dus in ballingschap en Stalin greep zo de macht.