Het is zo lang geleden, men weet het eigenlijk niet.
De bronnen speculeren dat ze inderdaad min of meer zelfmoord heeft gepleegd door zich te laten bijten door een Aspisadder, maar omdat die slang in Egypte niet voorkomt, gaat men er tegenwoordig van uit dat het een Cobra moet zijn geweest, mede omdat deze slang ook gebruikt werd voor executies van ter dood veroordeelden. Soort voorloper van de dodelijke injectie, en redelijk betrouwbaar.

Er wordt ook gezegd dat ze eerst verschillende methodes van ' zelfmoord' heeft uitgeprobeerd op verschillende dienaren, maar net als met elke beroemdheid zal ook hier het ware verhaal behoorlijk verhaspelt zijn met smakelijke details en geruchten. Het is ook mogelijk dat ze een gifbeker heeft leeggedronken, wat in die tijd een vaker aangehaalde dramatische manier van zelfdoding was in die contreien.

Trouwens, als je ziet wat er vandaag de dag gebeurt met stervende beroemdheden, valt me nog mee dat er niet heel veel bronnen zijn die haar niet na haar dood nog springlevend overal hebben zien rondlopen.....'t was toch een populaire dame.

Eén van de - vele- bronnen :
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Zelfdoding. Volgens de overleveringen liet ze zich bewust bijten door een giftige slang.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ze is gestorven ten gevolge van een beet van een slang. Mogelijk bewust....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er word gezegd dat ze een mand met vijgen kreeg van een dienstmeid, en dat daar in een giftige slang inzat. Toen ze haar hand in de mand stak om van de vijgen te gaan smullen, werd ze gebeten door de slang en stierf ze op haar gouden bed.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die moet gestorven zijn als ieder ander mens, ze ademde op enig moment niet meer in... Ja, als je dat niet meer doet, dan loopt het slecht met je af...

Ik raad dan ook iedereen aan, nooit met inademen te stoppen...

Toegevoegd op 05-06-2009 09:56:29
Ja dat mag wel... Als je dat stopt, dan raak je bewusteloos en dan gaat het automatisch naar buiten en schakel je over op de automatische piloot... dus dat overleef je... En als je me niet gelooft, probeer het maar eens uit dan... Het lukt je niet om zolang je adem in te houden tot je bewusteloos gaat... en als het lukt, dan is het nog niet gevaarlijk... dan overleef je het nog...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
had eigenlijk bij reacties moeten komen, maar was een foutje... dus zie hierboven...
Wat ik erg interessant vond over de dood van Cleopatra was in een soort documentaire neergezet recherche-verhaal adhv de feiten die ons bekend zijn over de dood van Cleopatra. Soort "CSI" in de Oudheid. Natuurlijk: discovery channel. Hieruit kwam zeer aannemelijk naar voren met feiten onderbouwd dat ze simpelweg 'uit de weg is geruimd' door de Romeinen , cq door (keizer) Augustus. Ik vind dat heel wat logischer dan het mythische verhaal van de gifslang. De leden van het ptolemeïsche Farao-geslacht (= Cleopatra) waren beslist geen zelfdoders, maar heersers doe eerder zelf doodden dan gedood werden. Ook onderling.
Kortom: mooie fantasieverhalen, lekker laten bestaan, maar wees wijzer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ze liet een slang om haar nek kronkelen die eerst Cleopatra zelf doodde en daarna haar 2 slaven. Volgens mijn Latijnse boek Disco. Ikzelf denk ook dat het opzet was van de Romeinen, en dan met name keizer Augustus.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ze was boos op haar man.Ze had zelfmoord gepleegd met een giftige cobra, namelijk de koningscobra.Dus het gif is door haar aderen verspreid over het hele lichaam.Het had haar hart bereikt en haar hart werd verlamd.