Over welke geloven gingen kruistochten?

Ik weet dat christenen aan kruistochten meededen. Maar was het alleen maar een 'strijd' tussen orthodox en katholiek of deden ook andere geloven mee?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.9K

Het beste antwoord

Als we alle politiek even weglaten, kwam het erop neer dat islamatische heersers in het Heilig Land (ongeveer het huidige Israël) een aantal plaatsen in hun bezit hadden die door christenen als hun rechtmatig eigendom werden beschouwd. Die christenen bestonden uit katholieken (want de reformatie had nog lang niet plaatsgevonden).
Het ging dus om het terugwinnen van christelijk grondgebied dat door moslims was bezet.

Ongeveer in dezelfde tijd speelde het zogeheten Oosters Schisma. Officieel dateert deze kerkscheuring van 1054, maar ze bestond eigenlijk al veel langer. Het Oosters Schisma of Grote Schisma is de kloof die bestaat tussen de Latijnse (katholieke) en de Byzantijnse (orthodoxe) Kerk. Dit schisma had een theologische reden en een geschil over de autoriteit van de paus.

De Vierde Kruistocht vond plaats van 1202-1204. Paus Innocentius ll vatte het plan op om het Heilige Land via Egypte in te nemen. Door problemen met de betaling van de vloot landde de schepen bij Constantinopel. De Kruisvaarders namen de stad uiteindelijk in en stichtten het 'Oost Latijnse Rijk', waarmee de breuk tussen de Oosters Orthodoxe Kerk en de katholieke Kerk haar hoogtepunt bereikte.
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De paus riep de eerste kruis tocht op om de veiligheid van de pelgrims in het Heilige Land te garanderen. Er was een rel ontstaan in Jeruzalem waar veel christenen vermoord werd. Dat was de aanleiding van het eerste kruistocht, maar dat was 20 jaar eerder gebeurd. Het ging dus om veel meer dan een gevecht tegen Islam. De orthodoxe kerk kreeg veel macht in Bizancio en Roma wou dat temmen. Aan de andere kant was de handel met het Oosten in handen van Ottomanen en arabieren, moslims voor een grote deel.

Voor de edelen en voor de gewone mensen was het ook wat te halen. Ze konden in de sociale ladder opklimmen, veel geld verdienen (plunderen in oorlogstijd was een recht van de strijders) en voor gevluchte criminelen was het ook een goede weg om vergiffenis te krijgen of gewoon weg uit de justitiële vervolging te ontsnappen.