Gebeurde scalperen werkelijk bij de indianen?

En deden ze dat ook bij vijanden die nog leefden? En overleefde je zoiets?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
7.1K

Het beste antwoord

Dat werd wel degelijk gedaan en juist vooral bij levende mensen. Volgens wikipedia:

"De oorsprong is onduidelijk. Het werd gepraktiseerd door de Euraziatische Scythen, zoals blijkt uit een werk van Herodotus uit 440 v.Chr. In de 9e eeuw werd het toegepast in oorlogen tussen de Visigoten, Franken en Angelsaksen volgens de Franse schrijver Emmanuel Domenech (1826-1886). De grootste bekendheid verkreeg het echter door het gebruik bij de indianen in Noord-Amerika.

Het is onduidelijk hoe de traditie ontstond in Noord-Amerika. Volgens de Amerikaanse etnohistoricus James Axtell is er veel bewijs dat de praktijk lang voor de komst van Europese kolonisten reeds bestond. Hij verklaart verder dat er geen bewijzen bestaan dat de indianen de praktijk leerden van de Europeanen, een gedachte die volgens hem populair werd in de jaren 1960 en toen al snel door de toenmalige tijdgeest uitgroeide tot een 'conventionele wijsheid'. Volgens Axtell wordt deze theorie echter weersproken door archeologische, historische, taalkundige en beeldkundige bewijzen. "

Toegevoegd na 4 minuten:
Bovenstaande zou betekenen dat Indianen het over hebben genomen van westerlingen in de "nieuwe wereld".

Over het algemeen werd scalperen gedaan bij dode mensen. In sommige gevallen als waarschuwing en werd het slachtoffer levend heengezonden als waarschuwing voor anderen. Op zich is het scalperen zelf niet dodelijk, maar je kunt natuurlijk wel gemakkelijk infecties krijgen.

Toegevoegd na 10 minuten:
In bijgaande link (die je via Google translate makkelijk kunt vertalen) staat meer informatie over de geschiedenis. Zij geven als bron twee boeken aan:

Scalp Dance

European-Native American Warfare

Toegevoegd na 15 minuten:
citaat van de Fransman Kapitein Pierre Pouchot (zoals beschreven in zijn memoires hoe de inheemse Amerikaanse zijn vijand gescalpeerd):

"Zodra de man op de grond lag, liepen ze naar hem toe, staken hun knie tussen zijn schouderbladen, grepen een plukje haar in een hand en met hun mes in de andere, sneden ze rond de huid van het hoofd en trokken het hele stuk eruit als trofee. "
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Scalperen is het weghalen van de hoofdhuid inclusief het haar van een mens (samen de 'scalp' genoemd). Dit kan bij dode of levende mensen gedaan worden. Bij levende mensen is het soms wel en soms ook niet dodelijk. Het bekendst werd het door het gebruik door de de indianen en Europese kolonisten in Noord-Amerika.
fremar
13 jaar geleden
soms overleefden se zoiets