Als evolutie geldt voor planten en dieren, waarom dan niet voor de mens? Volgens Darwin hebben wij een gemeenschappelijke voorouder met de (mens)apen. Vanuit deze voorouder ontwikkelden zich (onder andere) de eerste mensachtigen. Een paar miljoen jaar later bevolkten deze mensachtigen vanuit Afrika de hele wereld.

Volgens Darwin is ook de mens een product van de evolutie en delen wij een gemeenschappelijke voorouder met apen. Dat is duidelijk te zien aan ons DNA, dat voor 98 procent gelijk is aan dat van chimpansee en bonobo. De laatste gemeenschappelijke voorouder van mens en deze twee apensoorten leefde waarschijnlijk vijf tot zeven miljoen jaar geleden. Vier miljoen jaar geleden ontstonden uit deze voorouder de oudste mensachtigen (Australopithecus). Er liepen robuuste exemplaren rond die met hun sterke kaken voornamelijk hard voedsel aten, maar ook slanke individuen die zich met zacht voedsel in leven hielden. Uit deze laatste groep ontstond 2,5 miljoen jaar geleden het geslacht ‘Homo’, waar ook de moderne mens toe behoort.

Mensachtigen zijn naar alle waarschijnlijkheid ontstaan in Afrika en de soort Homo erectus was 1,8 miljoen jaar geleden de eerste die Azië en later ook Europa koloniseerde. Deze Homo erectus vormde in Europa de voorouder van de Neanderthalers die 200.000 tot 40.000 jaar geleden leefden. Parallel aan de ontwikkelingen in Europa ging ook de evolutie van de mens in Afrika onverminderd door. De moderne mens (Homo sapiens) ontstond daar ongeveer 100.000 jaar geleden en verspreidde zich snel over de wereld door een massale migratie. Homo sapiens verdreef daarbij regionale populaties, zoals bijvoorbeeld de Neanderthalers in Europa, waardoor alle mensen die nu leven uiteindelijk afstammen van dezelfde Afrikaanse voorouder.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Wij zijn altijd jagers geweest, 10000 jaar geleden omdat we eten moesten voorzien voor ons gezin. Nu in de moderne tijd hebben we supermarkten om te jagen, vandaar de rode flessen wijn aan de rechterzijde van onze winkelkar
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Net zo als alle andere levensvormen : door zich voortdurend aan te passen aan de omstandigheden teneinde zo optimaal mogelijk in die omstandigheden te kunnen leven.

Toegevoegd na 1 minuut:
Dat deden we door middel van voortplanting : de best aangepaste exemplaren overleven het best en planten zich met meer succes voort.

Je zou kunnen stellen dat we ons sinds pakweg de invoering van de landbouw (ca. 5000 VC) een beetje aan de evolutie onttrokken hebben ; we passen nu de omstandigheden aan aan onze eisen en behoeften. Het is op de lange duur nog maar de vraag of dat een evolutionair slimme strategie is.