Wat zijn de gevolgen van mensen in de jappenkampen?

Je leest veel over de jappenkampen zelf, maar weinig over de gevolgen. Kennen de mensen die in de kampen zaten bijvoorbeeld nog steeds haatgevoelens voor Japanners? Zijn er ook psychische en sociale gevolgen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.5K

Het beste antwoord

Ieder voelt zijn eigen leed het hardst. Ook de slachtoffers van de Tweede Wereld Oorlog en zeker als ze alles bewust hebben meegemaakt. Interneringskampen, verkrachtingen, martelingen, uithongering, slavenarbeid, verlies van kind of ouders, gewond raken door granaatscherven en kogels of bommen enz.enz.enz. Uiteindelijk moet de mensen die geschiedenis een plaats geven en streven naar verzoening en verbetering van de verstandhouding. Iets dat nu in het verschiet ligt met de IS dreiging en de Russische dreiging. Maar er zal nog heel veel leed geschiedenen. Ook aan hen die nu nog zo onbevangen en onwetend zijn van wat er in de Ie en IIe Wereld Oorlogen gebeurde. Het gaat er niet zozeer om in wat voor kamp je gezeten heb. Elke oorlog is vuil en smerig en geen land dat onbezoedeld uit de strijd is gekomen. Wat dat betreft heeft elk volk boter op het hoofd. Mijn moeder kwam met een geestelijk trauma uit de WO II en een zus van mij zit daardoor al 40 jaar in een psychiatrische inrichting. Nog niet zolang geleden (plus minus 5 jaar geleden)had mijn oudste broer (85 jaar) nog angstdromen van overvliegende Duitse bommenwerpers. Hij was 11 jaar toen in Nederland de oorlog uitbrak. Dit soort ervaringen gaan je leven lang mee. Iets om over na te denken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+Plus, precies wat @Lunax zich afvraagt.
Ja, deze ervaringen beïnvloeden je leven tot de dood, zowel psychisch als lichamelijk, en daardoor ook sociaal.

Andere antwoorden (2)

Of er schade is bij de oud jappenkampers? ohja, zeker. Mijn vader is als 11-jarige teruggekomen naar Nederland, na bijna zijn hele bewuste jeugd in een kamp te hebben gezeten. Hier in Nederland werd je niet geacht het er over te hebben, want de Nederlanders hadden het vele malen slechter gehad volgens hen. Ze hadden immers tulpenbollen moeten eten. Zoals de calvinistische truttigheid in Nederland gebood was het: mond houden en werken. Aldus geschiedde. Het wegstoppen van emoties is slecht voor een mens.
Mijn vader heb ik 1 keer heel heel erg aangeslagen gezien. Dat was vanwege het bezoek van Hirohito, de japanse keizer. Die reed met een pronkwagen langs mijn ons huis als een waar staatsbezoeker. Mijn vader voelde dit als een mes in zijn rug door de Nederlandse overheid.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+Plus, soms komen de herinneringen al plotseling terug door een geur of geluid, laat staan als de keizer langs rijdt in een pronkwagen.
Het niet erover praten heeft vaak een totaal andere reden, dan je hier verwoord. De overlevenden van de vernietigingskampen hebben ook deze verschrikkelijke ervaringen en toch praten zij er niet over.
Er niet over praten is niet het wegstoppen van emoties.
Deze vreselijke ervaringen uitleggen aan mensen die het nooit hebben meegemaakt, heeft geen zin, die zullen het nooit kunnen begrijpen.
Aan mensen die het wel hebben meegemaakt, hoef je het niet uit te leggen, die weten het.
Je zou het ook kunnen hebben over een inconsequentie in emotie. Het onrecht dat gevoeld wordt over de behandeling door de Japanners, terwijl we in Indonesië op dat moment ook de bezetter waren en ons niet veel beter gedragen hebben. Ook na de 2e Wereldoorlog waren we er vrij snel weer terug, en hadden we het land weer ingenomen. De wreedheden waar de Japanners toe in staat waren is iets waar we als de bezetter in Indonesië ook gewoon gebruik van hebben gemaakt. Zo vonden er bijv. executies plaats waarbij mensen het moesten opnemen tegen Japanse beulen, wat volwaardige zwaardvechters waren (waarbij mensen dus letterlijk door midden werden gehakt).

De gevolgen zijn dus van verschillende aarden en dit voor alle actoren; de Indonesiërs, Nederlanders èn Japanners. Het is veel te uitgebreid om op de Goeievraag.nl-wijze een antwoord te geven op deze vraag, aangezien er hele boeken over te schrijven zijn.