Waarom klonk de stem van mensen vroeger zo anders?

Als je bijvoorbeeld een programma ziet van vroeger; zeg eigenlijk alles voor de jaren 60, klinken de stemmen van mensen heel anders. Zo zag ik op Nostalgienet een aflevering over de huishoudbeurs in de jaren 50. Echt iedereen klinkt heel ... tja hoe omschrijf je het ... haast "bekakter" om het maar zo even oneerbiedig te zeggen. Net als bijvoorbeeld de stem uit het polygoon journaal.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
10.3K
Pieter2011
10 jaar geleden
Veel ouderen zullen zeggen dat je de vraag beter kunt omdraaien: "Waarom wordt er tegenwoordig zo slordig Nederlands gesproken?".

Het beste antwoord

In die tijd was televisie nog iets bijzonders. Iedereen die bij de NTS wilde werken, moést feilloos Nederlans spreken. Dit was een vereiste voor iedereen die voor de film of televisie andere mensen moest toespreken, zeker voor omroepsters en nieuwslezers moesten goed articuleren en duidelijk de letters uitspreken. Een 'ei' moest ook duidelijk als 'ei' klinken en niet als 'ai' bijv.
Ook de 'n' s moesten uitgesproken worden, het moest dus duidelijk 'lopen' zijn en mocht niet klinken als 'lopuh'. Het was sowieso gangbaar dat er op de scholen nog veel aandacht aan de Nederlandse taal werd gegeven en vooral op school was dialect uit den boze. ABN was de voertaal en er werd op gehamerd dat je netjes sprak, zowel thuis als op school als kind.
Tegenwoordig wordt het Nederlands steeds meer losgelaten in de vorm van ABN en mag ieder vogeltje spreken zoals het gebekt is. Er zijn maar weinig gebieden waar geen vorm van dialect heerst en spreek je toevallig ABN dan kijken ze je raar aan.
Je wordt gezien als bekakt of als bijzonder netjes.
Toch zijn er niet veel mensen die nog echt mooi Nederlands spreken dus met duidelijke 'ei', 'ui' enz. en ook zonder de 'n' in te slikken. Doen ze dit wel dan denkt iedereen meteen aan het Polygoonjournaal. Hoewel de geluidsopnames nu beter zijn en de stem ook daardoor een andere klank had. Zet die mensen eens achter zo'n ouderwetse microfoon en ze klinken net zo als toen!
10 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

De taal is ook veranderd in de tussentijd en ook het geluid is anders (de opnames dus) en dat alles maakt dat het anders klinkt. Men sprak in die tijd ook 'netter' vergeleken met nu. Als je in die tijd in een radioprogramma of tvprogramma was werd er verwacht dat je keurig ABN sprak.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat weet ik maar toen heette dat niet zo en met AN moet ik het weer gaan uitleggen ;)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Overigens loop jij ook al weer achter, het heet nu Standaardnederlands: "Het woord Standaardnederlands staat zo (en niet als bijvoorbeeld Standaard-Nederlands, standaard-Nederlands of standaardnederlands) in het Groene Boekje. Met name officiële instanties, waaronder overigens soms ook de Taalunie, schrijven ook standaard Nederlands (met een spatie). De Taalunie spreekt ook van de Nederlandse standaardtaal.[1] Tussen ca. 1970 en 2005 gebruikte men de benaming Algemeen Nederlands (AN). Oudere generaties gebruiken nog wel eens ABN, de afkorting van Algemeen Beschaafd Nederlands. In de jaren 50 en 60 waren er zogenaamde ABN-kringen, studiegroepen op scholen die zuiver taalgebruik bepleitten en welsprekendheidstoernooien organiseerden. Er was een ABN-centrale die allerlei initiatieven nam, o.a. het uitbrengen van een film Moeder, wat zijn we rijk in 1957. Uit deze benaming is — aanvankelijk alleen onder neerlandici — de B weggehaald, omdat 'beschaafd' kon suggereren dat mensen die andere varianten van het Nederlands spreken niet beschaafd zouden zijn."
http://nl.wikipedia.org/wiki/Standaardnederlands
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ach ja, het was voor mij ook nieuw hoor ;)
In die tijd werd het belangrijk gevonden dat er zeer duidelijk gearticuleerd werd op tv. Het is dus niet zo dat iedereen in die tijd zo sprak, alleen de mensen op tv.
Het Polygoonjournaal werd tussen 1946 en 1986 voorgelezen door Philip Bloemendal. Zijn stem is waar veel mensen in eerste instantie aan denken als ze denken aan die typische 'jaren '50-stem'.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je kunt het vergelijken met amerikaans en brits engels.
Door de tijd heen verandert een taal in uitspraak, woorden, en ook de snelheid van spraak. Als ik het me goed herinner is de snelheid waarmee mensen spreken in de afgelopen 50 jaar bet 100% toegenomen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
de antwoorden die al gegeven zijn kloppen allemaal, maar de grootse reden is dat de opname en weergave technieken van geluid heel erg zijn verbeterd ten opzichten van de begin jaren van radio en tv.
neem bijvoorbeeld het verschil tussen een oude lp en een nieuwe cd..
het bekakter praten komt door het taal gebruik uit die tijd en het weinige gebruik van engelse woorden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het nieuwe Nederlands wordt ook wel 'Poldernederlands' genoemd. Het wordt veroorzaakt doordat mensen toegeven aan de natuurlijke neiging om de onderkaak te laten zakken bij het uitspreken van de ei, de ui en de au. Deze natuurlijke neiging werd vroeger tegengegaan omdat het geen ABN was. Tegenwoordig heerst er een tendens waarin 'beschaafd ABN" spreken minder belangrijk is. Met name jonge vrouwen die succesvol zijn spreken meer en meer poldernederlands. (in Nederlandse soapseries en bij Nederlandstalige zangeressen hoor je dat goed terug)

Poldernederlands is Algemeen Nederlands, met een opvallend wijdere of meer open articulatie van de diftongen: de ei/ij is aai; de ui is ou; de au/ou is aau.

De term Poldernederlands is verzonnen door Neerlandicus Jan Stroop.

De Universiteit van Amsterdam heeft daar een eigen website over:

http://cf.hum.uva.nl/poldernederlands/index.html