Wat is er bekend van de Nederlandse koloniale periode in Gambia ( ong. 1600)

Ik heb mijn pleegkinderen (Gambia) ooit verteld over kolonisatie door voormalig Nederland.
Nu willen ze het fijne er van weten .... maar ik kan hen niets nuttigs vinden...
AUB iets meer dan data.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.9K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik dacht dat Gambia enkel onder Brits en/of Frans beheer geweest is, niet Nederlands.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor de Britten was het Nederlands en daarvóór Koerlands
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ah, okee.

Het beste antwoord

Niet vaal, want het gebied is nooit een Nederlandse kolonie geweest. Wel had de West Indisch Compagnie in de 17e eeuw diverse handelsposten (met forten en al, vooral bedoeld voor de slavenhandel) in de regio. Deze lagen niet in het huidige Gambia, maar in Senegal.

Senegambia was de verzamelnaam voor deze gebieden.

Voor meer informatie kan je het beste zoeken naar de geschiedenis van de WIC.

Toegevoegd na 17 minuten:
Kleine nuancering, Nederland heeft wel 2 jaar lang 1659/1661 op het James eiland (wat kleiner is dan een voetbalveld) gezeten.

Dit eiland staat trouwens op de werelderfgoedlijst.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het James eiland is misschien niet groot , maar het heeft een heel grote geschiedkundige symboolfunctie voor de Mandinka's (Kunta Kinte). Heeft trouwens prachtige bomen (baobabs).